Sunday, December 25, 2011

PETUA IMAM SYAFIE



Empat perkara menguatkan badan

1. makan daging

2. memakai haruman

... 3. kerap mandi

4. berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan

1. banyak berkelamin (bersetubuh)

2. selalu cemas

3. banyak minum air ketika makan

4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata

1. duduk mengadap kiblat

2. bercelak sebelum tidur

3. memandang yang hijau

4. berpakaian bersih

Empat perkara merosakan mata

1. memandang najis

2. melihat orang dibunuh

3. melihat kemaluan

4. membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran

1. tidak banyak berbual kosong

2. rajin bersugi (gosok gigi)

3. bercakap dengan orang soleh

4. bergaul dengan para ulama

Empat CARA TIDUR

1. TIDUR PARA NABI Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.

2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.

4. TIDUR SYAITAN Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.

Saturday, December 24, 2011

Loghat Jerantut


Memandangkan Daerah Jerantut adalah sebuah daerah yang terbesar di Negeri Pahang maka terdapat banyak loghat daerah mengikut sesuatu kawasan. Di sebelah perkampungan Kampung Baru sehinggalah ke perkampungan Ulu Cheka loghatnya adalah sama dengan sebelah Kuala Lipis yang agak meleret dan perlahan tetapi di sebelah Kuala Tembeling sehinggalah ke perkampungan Kampung Bantal di Ulu Tembeling merangkumi Kuala Tahan / Taman Negara loghatnya sudah berbeza yang lebih laju pertuturannya dan agak sukar untuk difahami.
Berikut merupakan antara loghat daerah Jerantut
PERKATAAN = MAKNANYA
  1. Kash / Kaweh = Saya / aku
  2. Awok / Di = Awak
  3. Pedo'oh = Tipu / Bohong
  4. Bobok = Tipu / Bohong
  5. Pepalih = Terlebih / terlalu
  6. Habat = Pengotor
  7. Mat nya = Kenapa nya
  8. Kek nya = Tetapi
  9. Berambi = Senonoh / berhati-hati
  10. Berlimbor = Jalan berdua-dua / jalan bersebelahan
  11. Kerayan = Takut / cemas / bimbang
  12. Linyar = Permukaan yang licin
  13. Hampuras/Hampas = Tak berguna langsung
  14. Meretoh = Tidur
  15. Gampang = Kata makian / kata cacian
  16. Garas = Perihal mencuci dengan menggunakan berus
  17. Pungkor/Reba = Semak-samun / juga digunakan untuk menggantikan perkataan bohong / tipu
  18. Pandir = Bodoh
  19. Berjejet = Peluh yang mencurah-curah / basah kuyup
  20. Gedik = Ditujukan kepada perempuan yang gatal
  21. Mantol = Pening-pening
  22. Pepoh = Pukul,hentam
  23. Tutuh = Perbuatan mencantas dahan, dan juga "biarkan"
  24. mentekedaghoh = makan
  25. deme = korang
  26. sapai = habis
  27. hamlor = riang
  28. ghobe = terlalu/teruk
  29. nyonyeh = basah lenjut
  30. lodek = lumpur
  31. konyo = riak wajah
  32. lantak = biar
  33. lopok = bekas untuk menyimpan sesuatu cth. lopok pensil
  34. sangai = tudung saji, penutup makanan
  35. pelangkor = kilat, petir
  36. lawas = lapang, kawasan yang luas
  37. genyot / empok = lembik, ubi rebus sampai lembut

Wednesday, December 21, 2011

Jawi yang TerPINGGIR ...

Lama tak menulis, otak bagaikan membeku dengan idea2 serta paparan yang mahu dicoretkan. Tatkala diri ini berkira-kira mahu  mencurahkan apa yang terbuku di kepala hotaknya itu maka tiba-tiba ia berderai pergi, seolah-olah terbang melayng tanpa mungkin kembali semula. Kita mungkin memiliki sat-saat terbaik di kepala kita mengeluarkan idea-idea bernas, tatkala mahu merakamkanya ia pudar begitu sahaja. Di kesempatan ini sementara terlintas di benak saya ingin jua menukilkan apa yang terpendam di kepalaku. Sementara masih dapat terakam apa yang terlintas baik aja lensung terus ku rakamkan ia agar masa depan kelak bisa menatap semula apa yang pernah ku mindakan sebelum ini.

Jawi yang diPINGGIRKAN
Adapun berkannan apa yang ditulis ini berkaitan juga dengan bahasa Melayu  (bukan Malaysia) . Sewaktu aku di derjah  sekolah dahulu (sekolah rendah) ketike di derjah 3 aku sudah mula pandai membaca tulisan Jawi. Aku masih ingat atuk aku ketika itu suka benar membeli akhbar jawi, berkat tunjuk ajarnya jualah yang membolehkan aku membaca tulisan Jawi. Namun tulisan aku ,aku harus akui amat hodoh. Masih ku ingat sewaktu kelas Pendidikan Islam Ustaz Nasir memarahi aku sambil menyatakan tulisan jawi aku seperti cakar anjing. Bab-bab tulisan maaf, memang tulisan rumi saya pun agak hodoh.  Seperkara lagi yang membuatkan aku meminati jawi ialah kerana akhbar Utusan Melayu akan menyiarkan ulasan mengenai gusti dimana pada ketika itu gusti menjdi kegilaan budak-budak sekolah rendah. Aku selalulnya akan membeli akhbar jawi itu yang berharga Serinngit sahaja semata-mata untuk membaca ulasan itu. Tatkala mengetahui akhbar itu semakin terpinggir lantaran tiadanya sambutan yang memberangsangkan disamping pula ia hanya terbit seminggu sekali kemudian berganti menjadi sisipan akhbar sahaja.. maka tatkala itu mula ada suara yang mengatkan bahawa Utusan sudah tidak sayang bahasa Melayu lagi, utusan hanya pentingkan duit dan sebagainya.

Aku benar kecewa tatkala mengetahui Utusan Melayu, satu-satunya akhbar jawi hanya menjadi sisipan akhbar sahaja. Aku masih ingat pada ketika itu ada pemimpin pas mendakwa Umno dan Utusan sudah tidak mempertahan kan Jawi, tulisan jawi dan sebaginya. Namun mereka Pas ini terkadang dilihat seperti menjilat ludah ke muka sendiri juga sebenarnya. Sepatutnya sebagai sebuah parti Islam, mereka harusnya mengambil  inisiatif untuk menaikkan martabat tulisan orang Melayu kita ini. Kalu dalam Harakah ada seksyen Inggeris , mengapa tiada Jawi. Aku tahu ada sikit2 jawi macam di bahagian tulisan TG Hadi Awang atau ruangan Mauidzah kelolaan TG Nik Aziz, tapi bagi aku tulisan jawi yang berhuruf Hijai'ah itu sepatutnya  diangkat martabatnya. Walaupun Umno itu teruk dan sebaginya namun sekurang-kurangnya mereka masih pertahn akhbar Jawi walau dalam bentuk sisipan.


Situasi Sekarang.
 Sedarkah kita berapa kerat sahaja anak Melayu yang tahu membaca Jawi? Berapa ramai ahli politik kita tahu menulis Jawi? Nasib baik  ada sekolah agama, nasib baik pendidikan Islam wajib buat orang Islam kalau tidak hilang pupuslah Jawai di negara kita. Zaman sekarang mana ada orang yang nak baca sangat Jawi. Penerbitan-penerbitan jawi juga kurang ( sudah tentulah sebab nanti penerbit rugi kerna tiada pembaca ).
Pernah satu ketika dulu aku membeli akhbar jawi dan aku baca di bus stand, sekumpulan ank muda memerhati dari jauh sambil tersenyum-senyum  kambing. Mereka barangkali memandang enteng tulisan Jawi yang pernah mewarnai kepulauan nusantara dahulu. Mereka barangkali tidak tahupun tulisan Jawi dahulu turut digunakn orang-orang Inggeris dan bangsa asing yang lain. Tulisan Jawi dahulu  adalah alat penyebaran Islam dan kesusateraan Melayu. Biasalh Melayu mudah Lupa .

Soalnya Mengapa?
Semua penjajah atau kolonial yang hebat adalah mereka yang terdiri daripada pengkaji sejarah dan peradaban bangsa. Kebanyakan penjajah sebelum ia menjajah sesebuah negara ia akan mengkaji sejarah sesuatu bangsa tersebut, tabiat mereka, agama dan adat resam serta sistem bahasa dan kepercayaan mereka. Tatkala mereka menguasai semua ciri2 ini makin mudahlah mereka untuk menjajah sesebuah bangsa itu. Justeru tidak hairanlah jika Hugh Clifford (bekas pesuruhjaya british perak) mempunayi hubungan baik dengan pihak pemerintah dan orang melayu kerna ia pandai berbahsa tempatan serta menghormati adat resam melayu pula.. Begitu jua dengan Frank Sweetenham dan Stamford Raffles. Dikatakan Stamford Raffles pernah ke rumah orang melayu masuk rumah membuka kasutnya  dan makan bersila dan menyuap menggunakan tangan.
 Apabila mereka sudah berjaya meresap masuk  kedalam minda orang-orang kita maka lebih senang  pula ia perkenalkan peradaban mereka yang kononnya lebih baik dari peradaban kita. Bermula dari segi pemakaian , komunikasi, makanan dan teknologi mereka membawa satu budaya baru ke tanah bangsa kita tanpa kita sedari .Sedikit demi sedikit budaya kita terhapus tanpa kita sedar. Jawi turut terkena tempiasnya, apabila sistem sekolah2  inggeris diperkenalkan basa rumi diajar, tak mengapa tulisan rumi itu tapi tuan2 rasa tulisan jawi diajarkah di sekolah inggeris?

 Sekarang pula kalau kita lihat mana ada lagi syarikat2 atau kedai2, restoran dan panggung wayang yang mahu menggunakan tulisan Jawi di papan tanda perniagaan mereka. Klau adapun boleh dikira dengan jari. Tidak ada kelas atau tidak ada nilai komersial katanya.

Apa tindakan kerajaan? apa tidakn NGO-NGO  Melayu berhubung tulisan Jawi? mana suara Melayu?
( OOpss, aku bukan perkasa dan tak suka perkasa langsung).













Sunday, December 18, 2011

VVVVIP Jumpa Sami kat India! Haramjadah khurafat!

Setakat ni apa  yang aku tuliskan kay blog ni takder lagi yang aku reka2 atau tipu. Senuanya berdasarkan pengalaman, pemerhatian aku dan juga melalui cerita orang lain.

Ok hari nia ada satu cita, cita benar2 berlakuuu!

Jumaat lepas aku seperti biasa ke masjid  untuk solat jumaat lar. Usainya solat aku disapa Ketua Cwangan Pas kwsn tu. dye tanye aku tak pergi ke esok ? (Hari Sabtu ade perhimpunan mahasiswa kat dataran merdeka) aku cakap la tak pergi kot pasal hari sabtu tu aku ade kelas ganti. Niat hati memang nak pergi tapi apakan daya tuntutan ilmu lebih  wajib untuk ku n turuti tambahan pula exxam semakin dekat.

 Esoknya  aku ke kelas ganti tersebut, dalam hati nak keluar tapi takpelah. Aku pun masih segar dengan pengalamn tempoh hari, dikejar polis, disumbat dalam blackmaria dan diambil keterangan kerana berda di kawasan perhimpunan Bersih. Ditambah lagi dengn soalsiasat polis bantuan universiti aku serta brainwashed mereka. Barangkali nexttime aje lah aku join perhimpunan sebegitu.

Dalam kelas pensyarah masuk sedikit lewat, masuk2 aje dye bercerita beberapa hal berkaitan topik2 subjek kami. Tanpa sedar ia bercerita mengenai penyertaannye ke satu seminar di sebuah yaysan yang terkenal di Malaysia yang beribu pejabat di ptrajaya. Katanya dia berjumpa dengan orang penting  sebuah perpustakaan
Ok aku namakn dia MR A aje. Pensyarah aku cerita yang Mr A ini bekas orang penting pada seorang bekas VVVIP  dalam pentadbiran keraajaan.




 Mr A memberitahu bahawa beliau tahu banyak rahsia mengenai vvvip tersebut termasuk keluarganya dek keran die pernah bekerja dengan keluarga vvvip tersebut. Banyak rahsia yang disimpan malah diari vvvip tersebut turut pernah Mr A ini jagekan. Mr A mendakwa seorang isteri diplomat kerajaan di India telah secara tak sengaja ternampak seorang isteri vvvip mengunjungi kuil di India. Apa yang mengejutkan isteri vvvip tersebut  turut menyembah2 kepada patung2 dalam kuil itu.


Isteri diplomat itu kemudian bertanya kepada sami di situ apa yang dilakukan isteri vvvip tersebut disitu maka sami tu tak mahu bagitahu. Setelah  disogokkan sedikit wang si sami memberitahu isteri vvvip tersebut memang kerap berkunjung ke kuil tersebut kononnya bagi mendapatkan berkat, menguatkan pengaruh . Dia selalu datang dengan beberapa orang kawannnya dan melakukan ritual menyembah patung di situ.

 MasyaAllah!! tuan2, sungguh pensyarah kami tak mendedahkan siapa isteri vvvip tersebut . Aku terkasima mendengar cerita pensyarah aku tu. Aku tau  pensyarah aku ni baik, alim dan bukan kaki gebang atau sembang. Korang percaya tak cerita tu? agak2 sape ekkk??

Thursday, December 15, 2011

Fear, isolation and violence that only YOU can help to take away...

Fear, isolation and violence that only YOU can help to take away...: The fight for survival is a daily battle for refugees and asylum seekers in Malaysia. Coming from countries such as Burma, refugees are forced to flee from their homelands in pursuit of safety from oppressive conditions such as confiscation of homes, forced labor, systematic rape and torture. However, their efforts to gain freedom in Malaysia are short-lived due to discrimination from local employers. Refugees and asylum seekers work in situations where they face verbal and physical abuse from employers, low/unpaid wages, and long working hours in exploitative conditions. Question is, where is the humanity in all of this?Agree to stand up against forced labor and human trafficking by signing a Petition Letter to the Prime Minister of Malaysia today! Petition available here : http://chn.ge/heimalaysiapetition

Monday, December 12, 2011

Rindunyee ..

Baru2 ni aku kelik kampung aku. Tak lama, dalam 2 hari ja
La ni tak leh slalu ngat blek kampong psl bz, maklomlah ujung2 semester kan.
 Tapi satu aku dok rindu nak balik bangsar, aku rindu suasana pagi kat situ, suasana petang time aku joging area Bangsar sampailah ke muzium negara. Best wooh. Joging lak lbih satu jam, tak mcm kat puncak nie kjap ngat ..



Aku annggap Bangsar nie macam umah kedua aku, time2 cuti sem aku nakn stay cni. Thanks to Brother, i owe u so much la.
Banyak pengalaman kerja di tempat orang. Aku kkeje kat mid valley ..

Bangsar, ahhh rindu..

Wednesday, December 7, 2011

Watch how one little guy makes Salam Musik, Massacre Conspiracy, Reza Salleh and Ballad for Layla uncomfortable!

Watch how one little guy makes Salam Musik, Massacre Conspiracy, Reza Salleh and Ballad for Layla uncomfortable!: Watch how an action figure like Mat Tune successfully conducts a hilarious and at times, awkward interview with Salam Musik, Massacre Conspiracy, Reza Salleh and Ballad for Layla, for Rock the World Adrenaline 2011!

Gifts of Hope

Gifts of Hope: As World Vision hits its 15th year of service in Malaysia, many have benefitted from their works and efforts due to the contributions from the public.To give more, World Vision will be bringing back the Gifts of Hope Catalogue where you get the opportunity to share some special gifts during this season of giving.The Gifts of Hope Catalogue features over 20 special gifts that are practical, life-changing and life-saving to others. Each gift is special in its own way and goes as far as Thailand and Indonesia. You even have an option to share the gift by giving as a group!Make sure to check out the following roadshows to shop for meaningful gifts for yourself and your loved ones:

1 Utama Shopping Centre (7th - 11th December)
TESCO Kepong (23rd - 24th December)

Monday, December 5, 2011

Sosialis kah?

Dulu2 aku nie peminat ideologi Sosialis. Time tu aku tingkatan 4 aku dah mula mencari maklumat berkenaan sosialis. Aku berminat dengan Fidel Castro, Che Guevara hinggalah tokoh2 di Malaysia macam Ahmad Boestamam dan Pak Sako.

Aku slalu tgok history channel kat Astro dan ade dokumentari berkenaan Fidel dan Cuba. Ak tertarik sangat tang cerita yang dia sanggup rampas n beratus ekar tanah famili dia sendiri untuk diagihkan pada rakyat, dia bantu Angola, menghantar ramai doktor dan pekerja sosial ke luar negara. Paling hebat cara beliau tangani masalah ekonomi ketika berhadapan masalah sekatan ekonomi oleh Amerika,.

Sewaktu aku di tingkatan enam  dalam kelas aku hanya ada 4 orang pelajar lelaki. Kelas aku ni istimewa sikit sebab pemikiran politik kami tak lesu. Kami selalu membincangkan mengenai politik malah aku selalu bawak Harakah pegi kelas. Namun hanya aku dan seorang kawan aku aje yang menyokong pembangkang.Aku sosialis dan kawan aku tu Pas.

Pernah satu ketika aku sorang saja berdepan dengan 3 orang kawan aku berdebat mengenai prinsip sosialis . Bayangkan aku diserang bertalu-talu dituduh komunis dan macam-macam lagi. Kawan aku cakap orang sosialis ni suka tegakkan benang basah. Dia kutuk Dr Nasir Hashim n Syed Husin Ali lagi. Tapi aku stedy jea, aku keluarkan hujah2 . Kawan aku yang Pas nie lagi la tak support langsung. Katanya sosialis tu serupa lah macam komunis. Hal ni menunjukkan betapa masih ramai orang yang punya salah tanggapan terhadap sosialis.

Sekarang ... entahlah aku dah slowdown sikit. Aku tataw ape lagi tande yang menunjukkan aku sosialis. Hmm mungkin stiker Che Guevara yang ada dalam wallet aku dan juga wallet aku yang aku dah pakai dari tahun 2004. Aku berjanji pada diri aku selagi tak grad aku takkan tukar wallet nie. Aku sayang nak tanggalkan stiker nie.

Sewaktu aku kena tangkap dalam perhimpunan Bersih tempoh hari aku ade terpikir nak cabut stiker tu takot kalau2 dituduh komunis if polis nampak. Tapi aku pikir balik aku buat salah ke?

Apapun setiap orang punya ideologi sendiri. Ada yang Islamik, sosialis, liberal dan rasim. Pilihlah yang terbaik demi masa depan .. Aku? aku sekarang hanya rakyat biase yang ingin melihat negara ini maju dari segenap aspek dan rakyatnya hidup senang.


EPIC people will be gathering at the EPIConcert! Check out who they are...

EPIC people will be gathering at the EPIConcert! Check out who they are...: If you grew up to the 90's tunes of Backstreet Boys, Nsync, or even Spice Girls...GET READY for a blast to the past this December! Bringing you back to the 90's are some of Malaysia's favorites like Queenz, Narmi, Decimal, Paperplane Pursuit and Darren Ashley.
EPIConcert aims to raise funds for EPIC Causes such as EPIC Homes - an outreach project dedicated to building homes for the Orang Asli and creating low-cost housing that ANYONE can build in a matter of days. The funds raised will also be used to remove a tumour from an individual.
To reach this EPIC feat, bring yourself to The Stage and have fun with some of Malaysia's top young musicians while reliving some of the best hits and moments the 90's had to offer.Stand a chance to win a Samsung Galaxy SII while chilling out to 90's tunes at :
The Stage @ Publika, Solaris Dutamas
3-6pm, 11th December 2011

Bundled Ticket Price: RM40 per person (Min 5 pax)

Forever Alone Ticket Price: RM50



To purchase tickets, make an enquiry at EPIConcert Facebook.

Saturday, December 3, 2011

Sekitar tinjauan di PWTC

Semalam (3 Disember 11) aku baru sampai Pekeliling, KL. Atas sebab rasa ingin tahu mengenai perjalanan dan suasana Perhimpunan Agung Umno maka aku teruskan berjalan kaki menuju PWTC dari Pekeliling. (tak jauh kira2 700m).


Di  kejauhan aku sudah nampak limpahan manusia  yang berlegar-legar di sektar luar kawasan PWTC itu. Aku pun terus masuk ber jalan  ke pintu utama. 


Guess what akhbar Suara Perkasa diedarkan secar percuma. Aku tengok ade yang amek ade yang tak amek tau pun .Aku pun ambek la satu sekadar nak tau isi kandungannye.


Aku jalan  terus menuju ke gerai jualan. Aku tengok kalau kat PAU nie yang paling syok datang ialah kaum Hawa. Sebab banyak betul gerai kain  n baju kurung dibukak. 





















Dalam usha2 gerai tu jugak aku terserempak dengan beberapa artis macam Ali Mamak. Jamal Abdillah siap bukak gerai jugak oi ..

Setelah lama berkeliaran di gerai tu aku trun smula kat ruang legar , ade skrin besar memaparkan ucapan Najib ketika tu. Aku pon dengaqlah psai si Najib nie dok berucap semangat abeh. Jauh di sudut ati aku sikit bangga pasai dia nia orang Pahang. haha..

Dah letih dengak najib berucap aku pun melangah kluar. Kesimpulannya, aku bukan peminat Umno. HAhaha ..

Fuyooohhh besaqnya ashtray, dah macam kuali tu .. hahaha ..










Monday, November 28, 2011

Pindaan AUKU: Caknakah mahasiswa dengan politik?

Baru-baru ni kite dikejutkan (terkejut ke?) dengan kemenangan UKM 4 yang berjaya dalam kes mereka terhadap undang2 AUKU.
Rentetan daripada itu kerajaan juga telah meminda AUKU deangan membenarkan mahasiswa berpolitik.

Maka selepas itu keluarlah komen2 kurang bernas dari beberapa pemimpin ploitik dan IPTA.
 Kononnya mereka bimbang akan mahasiswa ini nanti  leka berpolitik hingga terlupakan pelajaran, pointer turun, perpecahan dalam kalangan pelajar dan sebagainya. Aku jugak naik jelak membaca komen2 sebegini.

Aku nak tanya siket la, berapa kerat sangat larrr mahasiswa la ni yang dok kesah pasal politik?
Kat kampus aku tuh, depa ni mana minat sangat baca Utusan, berita harian , sinar .. Harakah jauh sekali la.

Depa minat baca yang tajuk2 berita sensasi ja mcm "Rogol Ramai2", "Pelajar ditangkap Khalwat", takpon "Artis Kantoi Mandi Bogel". Tang tajuk2 macamni hangpa paham2 lar surat kabar mane yang laris.

Ade yang ambik kesah pasal politik negara? pasal ekonomi negara? Pasal sejarah? semua dorang tak ambek kisah.. Ehh ni salah siapa?

Mahasiswa sekarang terlalu leka dengan hiburan, mereka terlalu leka dibuai arus keseronokan dan kemodenan. Asal ada duit, hidup depa senang la. Ada depa kesah psal orang lain? Tuihhh laa..

Kalau  ada pesta2, karnival yang dok jempot artis ka, ada tarian2 ka perhhh berduyun-duyun yang pegi. Klau bab2 ceramah? Hadooo sedihh.

Kat kampus aku jugak ada Pusat Islam, mereka ni ada sediakan kelas pengajian percuma, saya ulangi "percuma"! Tapi ntahla, ak rasa bapa kerat ja yg pg (aku antara yang penah pergi). Tapi kwan aku ni brapa ramai ja yng lancar dalam bacaan Quran?? Baca memang boleh. Tapi bab tajwid? Tarannum? hancusss. Melalui kelas tu jugak aku tau masalah aku dalam bacaan Quran ni adelah banyak kat Harakat. Syukur sebab kelas tu percuma. Bukan aku nak bangga ka apa cuma nak bgtaw pndidikan Islam la ni penting tatkala makin ramai manusia jauh drpd agama. Aku akui aku hanyut dan at least aku taw dengan klas2 keagamaan (walaupun xslalu pg) mcm ni lah yang dpt dekatkan kita dengan Allah ..

 Aku terfikir jugak sebelum ni beberapa persatuan pelajar ade menjemput tokoh politik untuk menjadi panelis dalam forum tapi pentadbiran IPTA tersebut  menghalangnya. Oooooh, kalu nak cita pasal politik haram, tapi bab2 hiburan? hampa sumbat banyak2 eah?

Inilah sebab bila kita tanya pasal sejarah kat budak2 u la ni depa tak tau. Pasal agama, politik atau isu2 semasa . Pasai depa ni tak amek pusing punn.

Apapun aku harap pada masa depan satu perubahan besar akan berlaku.

Sunday, November 27, 2011

Salam Maal Hijrah

http://www.docstoc.com/docs/26589625/Bulan-Muharram-bulan-Kebangkitan-Islam-atau-bulan-Berduka
Salam .
Adpun masa sekarang ini kite umat Islam menyambut kedatangan tahun baru, maka pelbagai perkaralah yang dilakukan oleh umat Islam untuk menyambutnya.
Adapun yang berhimpun berarak bersepanduk jua sambil melaung2 kalimah menyatakan kecintaan kepada Rasulullah jua hendaknya.
Namun tatkala kelaziman sudah amalan ini buat rakyat Tanah Melayu  ini maka munculnya jua dakwaan-dakwaan yang mengatakan bahwa haram, bidaah kalau disambut dengan perarakan. Ada jua yang menagtakan sambut biarlah di mesjid, ceramah atau sebagainya.

Mana pendapat tuan-tuan?

Salahkah berarak? adapun ia tahun baru Masehi pula yang disambut berlebih-lebihan. Di negara kita banyaklah amat n mudamudi Islam yang menyambutnya. Pada mlm tahun  baru Masehi itu jugak banyaklah tangkapan khalwat dan kondom bersepah jua di padang sambutan malam itu?

Mana yang lebih teruk?

Wednesday, November 23, 2011

HAha ngarutt!

Dear Abdullah Hussaini.

According to our initial examination of your details,
You Are Eligible to Apply for an American Green Card.

Here are the initial results of your application:
Check  Native country: Malaysia (Eligible)
Check  Qualification test: Passed
Check  Your odds of winning: 1 out of 55

Applying to the USA Green Card Lottery with USAGC's service makes the process easier and simpler. We will go over your Green Card Lottery application or DV lottery application and make sure that it does not include any mistake that can get you disqualified.

All you have to do now is to Start here.

One click and a simple 5 minutes registration process and you are on your way to
                Become an American

Tuesday, November 15, 2011

Adehhh

The great Samy Vellu announced today

"Saya syukur angkasawan kita telah meninggal dunia 10 hari, kini selamat dikebumi"

Samy Vellu ditemuramah tentang program angkasawan negara.

Samy: "...Bagi saya, ini semua adalah satu pembaziran atas duit rakyat.

Kita sepatutnya tidak hantar mereka ke bulan, tapi hantar mereka pergi

matahari. Barulah USA , Russia , respect sama kita...."

Penemuramah: Tapi Dato' Seri, matahari kan panas. Macam mana mau pergi

sana ?

Samy: Cit! itu pasal la u tara jadi mintri. Saya suda lebey 30 tahun

jadi mintri, saya musti ada jalan penyelesaian. Kita jangan pergi siang,

manyak panas. kita pigi malam, baru ada sujuuuuuk.....

Wednesday, November 9, 2011

Find out what's brewing at Cyberjaya this November...

Find out what's brewing at Cyberjaya this November...: If you own a blogshop, have collected recycled goods to raise funds, sold stuff on forums, or have been actively involved in college/university events, YOU could potentially be an entrepreneur one day!Entrepreneurs in Malaysia are gathering to sharpen the entrepreneur spirit in you by offering their experiences, tips and imparting knowledge that made them who they are today. If you are an entrepreneur or university student below 30 and have big dreams to be a successful entrepreneur just like Joel Neoh, 28, CEO of Groupon Malaysia, then you won't want to miss the great opportunity to attend THE BIG BREW at Cyberjaya.
The Big Brew - BQe Summit 2011

Venue : Knowledge Development Center (KDC), Cyberjaya
Date : Saturday, 19th November 2011
Time : 9.00am – 5.30pm

Coretan AidilAdha

Ak balik ke kampung hari Sabtu yang lalu, time ak nak balik tu hanya tinggal aku dan Kimi saja kt umah kolej.
Memang bosan, dah la xde line internet masa tu.
Aku sepatutnya balik hari Jumaat tu dah, tapi disebabkan bebrapa masalah terpaksa tunda hari esoknya.
Well aku dengan yakinnya hari sabtu pagi tu pun bertolaklah menuju ke Pekeliling .
Aku sangt yakin tiket bas masih ade pasal sebelum-sebelum nie aku tak pernah beli tiket bas lebih awal.

Biasany bila sampai stesen bas aku akn beli rerus dari situ. Ni sebab aku tak suka beli awal2.
Tapi hari Sabtu tu memang malang (Ahad tu raya dah),setelah penat beratur panjang, berpeluh dan dah 2,3 batang rokok aku isap....

 "Jerantut pukul 3 satu"
"Jerantut pukul 9 mlm dik"

Aku terus blah. Kecewa akhirnya terpakse beraya kt KL jugak. Aku terus mengambil bas untuk ke umah kawan aku kat Bangsar.

Malamnya aku gatal kaki nak pegi Mid Valley. Setelah usha mengusha aku dah bertekad nak beli jugak baju melayu sepasang. Aku survey kat Jusco, Carefour n Kamdar (aku g kdai murah2 jer, xde dwet).

Akhirnya aku beli baju melayu sepasang kat kamdar, harga boleh thn laa.
Paginya aku beraya di umah kawan aku. Aku sekadar sembahyang raya dan dengar khutbah saja. Lepas tu trus naik umah, tido+on9.

Keesokan paginya aku bertolak semula ke Pekelinling. Kali ni aku agak tiket bas mesti ade punye.

"Jerantut 6 petang dik"
Aduhhh. Aku mengeluh sedikit, tapi aku beli jugak. Jarum jam time tu menunjukkan jam 3ptg. Aku dok tpikir sementara menuggu jam 6 apa nak dibuat.
Aku beli Sinar. Baca..... Bosan jugak.
Aku naik monorail dan turun kat Chow Kit. Hjatnya nak usha barang-barang murah.

Mak aaiiihhh, punya lah ramai indon. Aku rase dah macam kat indon time tu. Dari kedai makan (ade  kdai makan jawa , pdang n minang), hampir semua peniaga adelah indon. Hatta gerai pisang goreng pun.

Aku jalan lagi, masuk area gerai2 bundle. Aku tengok penjual dia plak semua Bangla. Pehhh. Ni Malaysia ke beb? Usha punya usha ak pegi plaza tar, cm plaza n beberapa tempat. Murah, tapi aku tak beli satu habuk pun. Pkul 5stgh aku pg balik pekeliling n lega, bus da ade.

Aku kat umah makan daging sesaje. Sampai aku naik pening. 2 hari aje aku kat rumah. Semalam aku ke stesen bus, lega tiket dah beli. Aku pun park beg aku kat stesen bus nie. Indon penoh, then aku tengok tourist couple nie. Biasenye foreigner org putih if datang Jerantut satu tempat jer dorg nk pegi. Taman Negara.

Aku persan care dorang berckp dorg nie org France. Aku pon nk try converse dengan dorg, maklumlah kt kampus bahasa ketiga yg aku ambil France.

Aku usha2 la minah ni, muke cam sombong jer. Eishh, nak tego ke x? Nnt dorg tak layan. Aku cube beranikan diri tegur. Bukan ape, time2 mcm nie la kite nak praktikkan ape yg kite belajar.

"Vousetes Fracaise" aku tanye dengan telo2 melayu.
"Oui, " dengan senyum manis gembira dorng jawb.

Wah, aku ingt dorg sombong, myb dorg gembire sebab ade org yg bleh ckp France.
Aku tye lagi,
"Vous parle anglai"?

"Oui" pastu dye ckp ape tah, pnjg lebar plak die ckp,aku pon tak pahm . Aku pon sambil angguk pale "oui3x"

haha.. aku tye lg
"ou alle vou" pahtu dia kap, "tmn negara , bla bla,bla"

senyap.

Tibe2 aku ckp, Au revoir sambil senyum.
Aku takut depa ckp pnjg2 plak mati aku tak paham.
Aku terus naik bas.
Menuju ke Kuala Lumpur.

Sunday, November 6, 2011

Q&A

‎1) Lubang ape yang rasanye hangat,nikmat dan nyaman?
Answer: LUBANGun pagi2, tarik selimut pas tu tido balik.

2) Minyak ape yang disukai oleh lelaki?
Answer: MINYAKsikan pertandingan bolasepak Liga-M

3) Kuih ape yang bungkusnya di dalam, isinya di luar?
Answer: Kuih salah bikin.

4) Binatang ape yang power dlm bab berKarate?
Answer: Kuda belang.cube kira brape black belt dia ade.

5) Siape yang menemukan dompet kulit?
Answer: Yang menemukan dompet kulit tersebut tolong pulangkan
kepada saye.

7) Pintu ape yang walaupun dengan 10 org pun tak leh nak tolak?
Answer: Pintu yang ade tulis 'TARIK'

8) Saya ade 3 kepala,4 tangan dan 5 kaki...siapakah saya?
Answer: Pembohong...

9) Apa dia 'Jauh di mata, dekat di hati'?
Answer: Usus

10) Binatang ape yang seluruh anggota tubuhnya kat kepala?
Answer: Kutu rambut

11) Nenek sape jalannya meloncat-loncat?

Answer: Neneknye si katak

12) Kenape lelaki jarang kene penyakit anjing gila?

Answer: Sbb lelaki ni kan 'buaya'

13) Ape beza sekretari baik ngan sekretari kurang baik?

Answer: - Sekretari baik..................'Selamat pagi tuan'

- Sekretari kurang baik...........'Dah pagi ni tuan'

14) Ape persamaan Michael Jordan ngan Michael Jackson?

Answer: Dua-dua tak kenal korang...hehe

15) Tukang ape yang kalau dipanggil, die menjenguk ke atas?

Answer: Tukang gali kubur

16) Nak mencari sikit punye susah, bile dah dapat buang, ape bendanya?

Answer: Tahi hidung

17) Ape persamaan kain jemuran ngan telefon?

Answer: Dua-dua kalau dah 'kringgg' bole diangkat...

18) Knape pokok kelapa kat depan rumah harus ditebang?

Answer: Mestilah kene tebang, sape nak cabut pokok kelapa ...gile

ape...

19) Gajah terbang dengan ape?

Answer: Dengan susah payah......

Wednesday, November 2, 2011

Karipap




Ahh.. malasnya nak bangun. Ahh.. malasnya nak ambik tuala, malasnya nak berjalan pergi bilik air. Ahh.. malasnya nak gosok gigi, nak mandi? Pagi-pagi macam ni mesti sejuk kan?Baru pukul 6 pagi ni, sejuk la air tu. Lagi satu, nak solat Subuh lagi. Kat surau pulak tu, kena berjalan lagi. Balik solat nak kena paki baju sekolah, nak kena ikat tali kasut,tali leher. Haii, nak ke sekolah pun macam-macam nak kena ikat. Nasib baik tak kena ikat perut. Untunglah aku anak orang kaya.
 
Tapi, aku malas lah nak buat semua kerja. Leceh betul. Kan best kalau kat asrama ni boleh bawak Mbak orang gaji kat rumah aku tu. Senang sikit kerja aku.Apasal lah mak bapak aku hantar aku kat ‘neraka’ ni?

Aku malas betul nak basuh baju, dah la pakai tangan pulak tu. Aku malas nak basuh kasut, kasut putih cepat kotor. Lecehlah. Satu lagi kalau hujung minggu warden asrama tak boleh tengok aku senang langsung. Ade je program. Gotong-royong lah,spot check loker, bilik lah. Kalau kotor kena denda pulak. Yang tu memang penat dan buat sakit badan aje.

Dah la masakan kat asrama ni.. eeeei, sorry to say lah ‘sucks’. Nasib baiklah karipap dia sedap. Aku tak miss langsung karipap dia. Memang sedap wey. Tapi nak turun dewan makan pun dah satu kerja. Malas lagi.

 Sebijik karipap mane cukup, paling kurang nak kena taram 3 bijik. Baru kenyang. Kak dewan makan ni pun satu, kedekut ya amat. Bagilah lebih sikit.Alahh, gaji awak tak kurangnyer kalau budak lain tak cukup makanan. Kann?

Tapi macam mane nak selesaikan semua nie? Macam mana nak selesaikan kemalasan kat asrama ni?
Haaa.. aku tau. Aku rase korang pun tahu kann.I mean budak-budak yang pernah duduk asrama mesti tahu kan?

Sidik masuk dalam bilik aku. Dia baru tingkatan 2. Badannye kecik-kecik, tak tinggi sangat. Dia baru lepas habis basuh baju. Aku pulak baru bangun dari tidur.

Aku ternampak baju-baju aku yang bertimbun dalam baldi di sebelah loker aku.Dah mula berbau.
“Sidik, mari sini kejap” aku panggil Sidik dengan nada yang mesra. Alahh, nak mintak tolong kena lah cakap baik-baik kan?
“ye bang, ada apa?” Sidik bertanya seolah-olah buat-buat tak paham.
“Haa, kaw Nampak baldi tuh?” nada suara aku mula berubah. Ditinggikan sedikit.
“Err, nak saya basuh ke?” Sidik buat tak paham lagi. Geram betul aku budak ni.
“Kau basuh baju-baju nie. Pakai sabun Daia, jangan sabun serbuk. Pastu ko guna Softlan tau. Then ko jemur dengan hanger. Asingkan baju putih dengan baju lain. Yang baju putih kaw rendam dengan Clorox dulu. Paham?  Aku memberi penerangan seolah-olah seorang pegawai.

Sidik mengangguk tanda setuju. Terserlah ketidakpuasan hati melalui riak mukanya.
“Kau kenapa? Ade masalah?” aku bertanya sambil aku bangun dari perbaringan aku. Menunjukkan badan aku yang sasa seolah nak bertumbuk.

“Tak , takde apa-apa bang , sorry” Sidik menikus menjawab. Dia senyum-senyum tawar.
Haiii, macam tu lah hari-hari. Kalau aku nak karipap lebih aku suruh Sidik, Qayum atau Ajis ambilkan untuk aku. Aku siap bagi Tupperware supaya diorang dapat penuhkan dengan karipap semata
.
Baju-baju dan kasut kini bukan lagi masalah bagi aku. Kalau aku dahaga nak air sejuk atau aku lapar mi segera, aku suruh Ajis atau siapa-siapa yang lalu kat koridor tu ambilkan air kat watercooler kat tingkat bawah. Kalau penat , badan-badan lenguh aku ada tukang urut. Senangkan hidup aku?

Mula-mula aku tak tahu ni semua. Iwan Jambu, kawan sebilik aku la yang beritahu.

“Jat, kau duk asrama ni tak boleh baik sangat dengan junior tau” Iwan membuka perbualan pada hari pertama aku di asrama.
“Kenapa Iwan? Kalau buli nanti kantoi, mampos aku”
“Takdelah, kau ni tak pernah duduk asrama sebelum ni kan?”
“U’uh”
“Nie aku nak bagitahu, buli tak pernah pupus tau. Buli yang tak teruk sangat mcam suruh-suruh junior buat kerja ni tak pe lagi, jangan sampai memukul atau ada yang tercedera. Sampai tahap tu ko bahaya kawan”
“Ooh, lagi satu aku banyak adik angkat kat sini, jangan ko buli diorang pulak”

Aku buat muka pelik. Adik aangkat? Euwww .. Aku cakap dalam hati jer la, kalau cakap depan-depan terasa pulak kawan aku neh. Motif nak beradik angkat  bagai? Nonsense betul.
Start pada hari tu lah aku macam dapat lesen besar. Hidup aku kat asrama jadi senang. Aku tak perlu risau pasal siapa nak basuh baju, siapa nak tegangkan cadar aku. Karipap? Haha no problem.

Tapi aku punya hubungan yang baik dengan budak-budak yang aku buli ni. Kadang-kadang aku belanja mereka ni makan takpun kalau aku ade duit lebih aku bagi la juga. Tapi bukan selalu!

“Iwan, ko agak-agak kat universiti nanti kite kena buli tak?” aku bertanya Iwan sewaktu hari terakhir kami di asrama.Baru habis SPM lah katakan (hooorrayy!)
“Isyy kau nih, kat universiti kan budak-budak cerdik, mana la ada buli-buli ni”

Aku sengaja bertanya Iwan. Aku teringat lagi malam semalam sempena hari terakhir kami di asrama Iwan, aku dan beberapa rakan seangkatan kami memanggil beberpa  junior. Iwan menyuruh mereka menari macam tiger show. Malam tu kami bergelak ketawa saja.
Seriau aku kalau benda yang sama kami buat berlaku di universiti. Harp-harap tidaklah begitu.
…………………..
Hari pertama aku kat univerisiti. Aku ditempatkan di kolej kediaman. Aku tinggal dengan budak-budak senior. Part 5,6 ade yang part 7. Aku mula risau.Macam-macam bermain di kepala aku. BULI??? Ahhh tidak.

“Nama awak siapa?” tegur sorang mamat nie, muke pelik aje. Macam perempuan, dengan liuk lentuk dia. Eeeiii geli sial.
“Err, Ijat” aku menjawab dengan teragak-agak. Cepat-cepat aku blah terus masuk bilik.
“Haah, freshie” sorang brader tibe-tibe bersuare. Aku jadi agak kaget.
“Kaw taw budak-budak baru kena persembahkan Tiger show……”

Belum sempat dia habis cakap aku cepat-cepat buka seluar dan…..

Kahkahakahkah!
“Woii, kaw buat betul-betul? Aku gurau jer pun”
Kahkahkahkah…wakakakakah!
Bilik itu riuh rendah dengan gelak ketawa.

TAMMAT.




Thursday, October 27, 2011

Faceblog


SELAMAT DATANG DIUCAPKAN KEPADA SEMUA YANG SUDI HADIR KE THE FACEBLOG. TUJUAN FACEBLOG DIWUJUD IALAH ATAS DASAR UNTUK MENGUMPUL DAN MEMBINA SATU KOMUNITI BLOGGER KHUSUSNYA DI SELURUH MALAYSIA DAN DUNIA AMNYA. MARILAH KITA BERSATU DAN BERKERJASAMA DALAM MEMBANTU RAKAN-RAKAN BLOGGER KITA DI SELURUH MALAYSIA. SEPERTIFACEBOOK, KAMI JUGA MEMPUNYAI TUJUAN YANG SAMA IAITU MENJALINKAN HUBUNGAN YANG LEBIH ERAT ANTARA PARA BLOGGER DI SELURUH MALAYSIA SELARAS DENGAN TEMA YANG KAMI GUNAKAN IAITU SEAKAN-AKAN TEMAFACEBOOK. SERTAILAH KAMI DAN BERSAMA KITA MEMERIAHKAN DUNIA BLOG MALAYSIA.
TERIMA KASIH


Edit

Is the new Maxis Home Broadband available in your area?

Is the new Maxis Home Broadband available in your area?: So how fast is 30Mbps? Surf without lag, YouTube by just pressing

Poverty is a cycle...but it can be broken.

Poverty is a cycle...but it can be broken.: The cycle of poverty is an issue that begins when a child is born into an extremely low income family and enters an environment that lacks stimulation. With lack of education, children grow up with low self-image due to improper attention from caring role-models.Delinquency, loitering, gangsterism and abuse are highly common amongst illiterate teenagers; further lowering their chances of obtaining a secure and steady job. The issue snowballs when these teenagers get involved in pre-marital sex and are forced to start families without a stable income. The poverty cycle will then be passed on to the next generation.How does the cycle end?Education.Dignity for Children promotes the importance of education and funds one-stop community-learning centres to help children between the age of 2-17 yrs old. All Dignity Education Programmes are based on the national curriculum as prescribed by the MOE, but incorporate Montesorri principles and philosophies in execution. This means that proper training is carried out for volunteers who wish to become teachers.
With over 14,000 children in Malaysia who do not have access to school, teachers are in great demand in foundations such as Dignity. The life-changing work of Dignity for Children Foundation is only made possible through the continued help and support of people like you! Get involved and become a seed of change in a child’s life today.

Tuesday, October 25, 2011

Oh Ya ..


Arman memandang kaku skrin laptop Aspire 4736 miliknya. Hendak saja dia menulis sesuatu tatkala membuka aplikasi Microsoft Word, tapi dia benar tiada idea langsung. "apa nak tulis ni? cerpen? sajak? pantun?" getusnya dalam hati. Esok guru kelasnye ada minta pada semua murid untuk siapkan satu bahan berunsurkan satera. Bahan tu esok hendak dibentangkan dan ada markah khas untuk kerja itu.Selain itu
Arman buntu, hendak ditulis apa ya?

 "Aku ni dah la bengap.. bakat menulis langsung tak ade"
Tiba-tiba Arman mendapat satu idea, ia terus mengconnectkan ke link internet rumahnye. Dibukaknye Google , lalu di taip 'sajak terbaik'.
Make kluorlah bermacam-macam tajuk sajak.
Di kliknya pada satu link, dia tertarik benar dengan tajuk sajak ni, '

"Berbagi Duka" karya Azfar Rian.



Kudengar patrum mendedas dari senapang
Menceritakan luka sebuah hutan
kulihat pukat diturunkan
Meriwayat riba sebuah lautan
Ku dengar sesuatu melengking
antara tikton dan jarum jam

Kupelihara kalian, burung-burungku
(disangkar ini)
Kupelihara kalian, ikan-ikan karang
(di akuarium ini)
kupelihara diriku disini

Apakah yang lebih membahagiakan kita
selain berbagi duka
kau sepertiga, kau sepertiga, aku sepertiga
di dunia kita bertiga.

Tanpa membaca habis sajak tersebut , terus di copy pastenya ke dalam microsoft Word.
"Hmm bagus sajak ni, tapi kalau kantoi aku tiru habislah aku, haa baik aku ubah tajuknya" kata Arman dalam hatinya.


'Berbagi Pilu'


"Yesss, akhirnya siap jugak sajk masterpiece aku" jeritnya kegirangan. 


Esoknya Cikgu Zul masuk ke kelas 5 Dinamik.


"Assalamualaikum cikgu'"
"Waalaikumsalam, duduk semua"
'Kelas, now boleh pass up kerja yang cikgu beri semalam, ok" kata Cikgu Zul dalam bahasa rojak walaupun beliau sendiri ialah guru Bahasa Melayu.
 Arman dengan bangga berdiri sambil memegang sehelai kertas A4, semua budak kelas tercengang-cengang dek tindakannya kerana setahu mereka Arman ni antara pelajar terbengap dalam kelas ni.


"Cikgu, ni saya punya" kata Arman seraya berjalan menuju ke arah meja guru untuk menyerahkan 'hasil kerja beliau'


"Wah Arman, im impressed, awak berjaya lakukannya" kate Cikgu Zul sambil tersengeh-sengeh  kambing. Satu sengihan perli terlukis dimukanya.
"err , impressed tu ape cikgu?" Arman kehairanan bila Cikgu Zul menyebut perkataan yang tak pernah didengarnya .


"Dah-dah, takda apa, awak boleh duduk" kata Cikgu  Zul acuh tak acuh. Dia langsung tak melihat hasil kerja Arman.
"Ok semua dah hantar kan?" tanya Cikgu Azman.
"Sudah cikgu" jawab murid-murid.


'Baiklah, satu berita gembira lepas ni saya akan meneliti hasil kerja kamu, dan mana-mana hasil kerja yg bertuah akan terima hadiah istimewa selain tu sekolah akan menjemput sasterawan negara yang baru, cikgu pun tak ingat name dia. Ok klas bersurai" terang Cikgu Zul, hatinya tak sabar nak keluar walaupun waktu mengajar belum pun habis sebenarnya. Tadi dok terbayang-bayang kueh cucur masakan Mak Jah di kantin sekolah, lapar benar perot beliau.


Suasana dalam bilik guru SMK Pasir Tembaga betul-betul havoc. Dengan buku-buku bersepah (baca tak tersusun) , kedudukan meja guru berterabur. Guru-guru wanita pula pot-pet2 mengumpat dan bergosip, sementare guru lelaki ada yang berFB, poker dan maen PES12. 
Tatkala Cikgu Zul menjengah masuk, die terus menuju ke mejanya.


"Kau tahu tak Far, budak kelas aku yang paling bengap si Arman tu hantar kerja dia beb. Terkejut aku" Cikgu Zul membuka cerita sambil berharap Cikgu Farhan melayannya. Cikgu Farhan pulak lain, dia dok asyik menanda buku pelajar, almaklumlah guru baru posting.


"Hah? yaka?" balas Cikgu Farhan sambil acuh tak acuh.
"Kau tengok neh" Cikgu Zul memberikan kertas sajak Arman kepada Cikgu Farhan.


"cikgu, nie betul kah Arman yang buat nie? bagus betul tulisan dia" kata Cikgu Farhan .
"bak sini aku tengok" kata Cikgu Zul smbil meminta semula kertas yang diberinya tadi.
'"eh, yalah bagus jugak Arman ni, tak sangka betul, nampaknya aku rasa dia lah pemenangnye, malas dah aku nak cari yang lain" Kata Cikgu Zul.
Cikgu Farhan tak membantah, lagi pula dia guru Sains bukannya  sastera.


Arman baru sahaja selesai mandi, ayahnya pula baru pulang kerja. Sayogia ayahnya masuk Arman tiba menggatal nak bertanya. 

"Yah, sape Sasterawan Negare ea?"
"Datuk Azfar Rian, man"
"ooh"
"Knape tiba-tiba tanye ni?"
"Takda apa-apa lah, saja tanya la"
Arman menggeleng-geleng kepalanya macam Mamak Penang , dia rase macam pernah dengar nama tu, tapi di mana ya?








 Pagi Isnin itu  cuaca agak mendung, angin bertiup sepoi-sepoi bahasa. Tatkala perhimpunan seperti lazimnya untuk pelajar sekolah diadakan di tapak perhimpunan sekolah, sekonyong-konyongnya pelajar SMK Pasir Tembaga terkejut kerana diumumkan oleh ketua pengawas bahawa perhimpunan akan diadakn dalam dewan sekolah. Bukan berdiri tapi duduk!


"Kita berbesar hati kerana kesudian Datuk Sasterawan Negara untuk menerima pelawaan kita" ucap Tuan Pengetua sambil tersengih-sengih, mengubah posisinya lalu memandang ke arah sosok tubuh Sasterawan Negare (SN). SN pula hanye tersenyum sumbing, senyum buat-buat sebenarnya.


Tuan Pengetua terus  berkata, " Buat pengetahuan SN sekolah kite sebenarnya mempunyai ramai pelajar yang berbakat dalam bidang sastera, oleh itu saya tanpa segan silu nak menjemput Arman Razali dari kelas 5Dinamik untuk menyampaikan karyanya yang btelah berjaya memenangi pertandingan Sayembara Puisi Daerah Pasir Tembaga, dipersilakan!" jerit Pengetua secara meriah. 


Sekalian guru terkejutlah amat, ade terbeliak matanya, ade saling berbisik dan ada yang saling bersoseh-soseh antara mereke.
"Pandai benor pengetua aku ni memungkor, sejak bile lah daerah nie ade buat sayembara puisi" Kata Cikgu Zul dalam hati sambil  duduk berpeluk tubuh dan bersilang kaki.


Announcer (pengawas bertugas/MC) majlis pulak kehairanan patutnya dia yang umumkan yang Arman ni pemenang pertandingan peringkat sekolah , pasal apa si Pengetua ni pula umumkan, dah la lain yang diumumkan nya.

Maka tahulah si MC tu akan kebobokan Pengetuanya.


Arman melangkah dengan bangga , tatkala dia mencapai mikrofon sempat ia mengerling ke arah SN, SN pulak menghadiahkan senyuman. 


"Berbagi Pilu" ucap Arman sedikit gementar.


SN cube mendengar dengan penuh minat.





Kudengar patrum mendedas dari senapang
Menceritakan luka sebuah hutan
kulihat pukat diturunkan
Meriwayat riba sebuah lautan
Ku dengar sesuatu melengking
antara tikton dan jarum jam

Kupelihara kalian, burung-burungku
(disangkar ini)
Kupelihara kalian, ikan-ikan karang
(di akuarium ini)
kupelihara diriku disini

Apakah yang lebih membahagiakan kita
selain berbagi duka
kau sepertiga, kau sepertiga, aku sepertiga
di dunia kita bertiga.
Muke SN merah padam.

Sekian, Tammat.


Glosari
Memungkor=temberang
Bobok= temberang, menipu














LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ratings and Recommendations

Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Jobdirumah