Sunday, December 30, 2012

Buat pelajar Filem Malaysia

Salam alaykum.
Bismillahitaala.

Filem memainkan peranan penting dalam mencorakkan pemikiran masyarakat. Filem yang baik dapat memberi pengajaran yang berguna sebagai satu usaha mendidik anak bangsa. Tapi apa guna kalu filem 'baik' itu dihasilkan rating tontonannya kurang.

Di Malaysia banyak filem yang dihasilkan sama ada bertujuan komersial tau tidak. Kita lihat ada filem yang mempunyai promosi yang hebat seperti Merong Mahawangsa, Puteri Guning Ledang dan Dua Alam tapi kutipan hanya buat balik modal.


Ada juga filem yang mempunyai nilai seni dan sarat dengan mesej seperti Bunohan dan Dalam Botol. Filem seperti ini mampu raih anugerah kerna ia dinilai dari perspektif seni dan moral cerita. Malang bagi mereka (pengarah) kerana kalau hendak mendidik masyrakat dengan filem, mesej yang ingin disampaikan itu tidak perlulah terlalu tersirat. Selain pengarah perlu fikir cara yang kreatif bagi menarik penonton.

Satu lagi persoalan ialah benar atau tidak filem di Malaysia ini bersifat 1Malaysia? Adakah semua kaum lain turut serta menonton filem Melayu? Kalu kita lihat sendiri di pawagam nyata filem Melayu atau Malaysia itu tidak meluas tontonannya. Ada usaha-usaha untuk mengembalikan penonton filemMalaysia daripada semua kaum . Percubaan Afdlin Shauki (Papadom), Namewee (Nasi Lemak 2.0& Hantu Gangster) wajar dipuji. Walaupun filem yang dihasilkan itu punya mesej berbeza selain jalan cerita yang agak kurang menarik, sekurang-kurangnya mereka mencuba. Nyata karya-karya Arwah Yasmin Ahmad juga yang kontroversi itu turut berperanan sebagai penyatu rakyat Malaysia sebenarnya. Latar kehidupan yang dipapar dalam filem-filemnya adalah jelas berdasar pada realiti. Lalu kita terfikir, mengapa filem-filem yang mendidik ini kurang di pasaran?



Mind-set orang Melayu terutamnay adalah masih berpaksikan kepada total fun. Hiburan semata. Mereka kurang hendak mengambil pengajaran dari sesebuah filem itu. Lihatlah tema-tem,a filem yang capai box office. Tema cinta menjadi keutamaan. Ombak Rindu, Istanbul aku Datang dan sembilu membuktikan bahawa peminat filem Melayu menyukain tema cinta,konflik cinta dan sebagainya.

Bukan hendak kata salah. Tak ada salahnya dengan cerita sedemikian. Tapi cuba kita lihat berapa banyak filem Malaysia yang sejak 30 tahun lepas menampilkan tema kenegaraan? Atau agama?
Kalau di Indonesia bebera[a filem seperti Sang Pencerah, Alangkah Lucunya Negeri Ini dan Perempuan Berkalung  Serban mendapat liputan, filem-filem kita dimana?




Amerika walau cerita nya hebat dan berteknologi sekalimanapuun, dia tidak lupa untuk pamer semangat kenegaraan serta promosi negara mereka sebagi yang terbaik di filem mereka. Begitu juga dengan negara lai9n. Ada saja penampakan kepentingan  negra bangsa ditonjolkan dalam filem mereka. Sebenarnya orang-orang Malaysia, Melayu khususnya perl;ukan satu revolusi dalam industri perfileman. Filem-filem kita kaku. Cuba lihat filem corak kepolisan Gerak Khas The Movie, bandingkan ia dengan S.W.A.T ! atau filem Rempit dengan Sivaji The Boss? Mungkin juga cerita Anak Mami The Movie dengan Bruce Almighty?  Cuba bandingkan, pasti lah filem kita masih kurang dari segenap aspek. Sama ada dari segi dana, produksi, teknologi. Malah keberanian pengarah sesebuah filem itu bisa disoal. Agaknya berani kah filem di Malaysia ini menceritakan perihal rasuah polis sepertinya dalam filem Sivaji The BOss itu? Atau beranikah filem di Malaysia mengkritik kerabat diRaja dalam filem mereka?


Jika kita soroti sejarah, Seniman Agung Malaysia Allahyarham TS P.Ramlee adalah nyata seorang genius. Hatta filemnya sndiri  (Antara Dua Darjat) pernah diharamkan keran kritikannya terhadap double standard kerabat raja. Agaknya pada zaman sekarang beranikah penerbit dan pengarah berkarya dengan jujur? Mereka pasti takut. takut tak boleh jual filem, takut di banned, dan segalanya lagi.

Dasar dan sikap kerajaan yang masih belum terbuka sebenarnya turut penyumbang kepada kelesuan industri filem negara. Selain sumbangan dana terhad, kerajaan septutnya bersikap terbuka dengan karya-karya yang boleh membentuk pemikiran takyat.Cuma syukurlah sejak akhir-akhir ini kemunculan filem-filem serta drama animasi tempatan yang superb-superb belaka sedikit mmemberi semacam satu fenomena baharu untuk rakyat Malaysia.

Semalam di twitter sempat aku bertuit2 mengenai filem bersama Novelis Muda Hafimi Huzin dan Graduan Teater UiTM Sdr.Anwar Rusdini. Setelah berbincang-bincang, beberapa persoalan hendak kami lontarkan kepada pelajar dan graduan Filem UiTM, antaranya :
  1. Apakah standard filem di Malaysia?
  2. Kalu nama TS P.Ramlee sering dikenang,filem sering ditayang. Apa pandangan anda terhadap pelakon lain seperti Nordin Ahmad, Mat Sebtul dsb.
  3. Mengapa bahasa dalam filem sekarang tidak boleh 'kesat' sedangkan perkataan seperti bodoh,bahlul dsb sering diguna dalam filem2 tahun 60an dulu?
  4. Siapakah pengarah dan filem terbaik di Malaysia setakat ini?
  5. Bila agknya filem2 di Malaysia dapat capai standard setaraf luar negara?
Bersambung. (tak habes tulis lagi)

Sunday, December 16, 2012

Internet berkelajuan tinggi ? orang bandar Jerantut mungkin merasa la.

Slam alaykum, Bismillahitaala.

Mana Nak dapat line 3g kat kampung aku tak merasa lah kan.

Ap ni? mana bukti usaha ke arah itu terutama di kawasa kampung sekitar Jerantut?

Kat Jerantut ada berapa banyak ye pusat ni?
Orang2 Jerantut yang kuat menyokong PM ni kekadang, aghh bukan kekadang tapi selalu terasa dengan apa yang berlaku di sini. Kalau negeri2 pembangkang tu dapat banyak kemudahan sebab nak tarik hati rakyatnya tapi tiada apa sangat perubahan de sini.



Bayangkan anjakan perubahan ekonomi di Jerantut kalau semua celik internet.

Cliche DAP : Mentaliti yang tak berUBAH ?

Salam alaykum,
Bismillahitaala.

Meneliti keputusan pemilihan Jawatankuasa Pusat Eksekutif DAP dapatlah dirumuskan betapa perwakilan atau sebahagian besar ahli2 DAP masih dibelenggu kotak pemikiran lama. Tanpa satu pun ahli Melayu yang terpilih secara undian di pemilihan tersebut menunjukkan betapa tiada perUBAHan besar dalam mentaliti ahli DAP.

Bukan ingin bersikap rasis, tapi pada pendapat aku lah kalau benar hendak menjadi parti multiracial sepatutnya peninjolan ahli dari kalangan Melayu itu perlu.  Perwakilan nyata masih bersikap stereotaip terhadap kredibiliti ahli Melayu DAP yang nyata telah berhelumang lama dalam DAP seperti Ahmad Ton , Zulkiflee Noor dan Harun Ahmad. Aku boleh katakan 3 orang ni antara veteran DAP, sentiasa kekal berjuang bersama berbanding yang lain.
Ahmad Ton, veteran Melayu DAP Johor. “What is DAP? What is Malaysian Malaysia? If they are still holding the dream of one Malaysia race, such trend is not good for the future,” he said.


Mungkin agak canggung kalau berpemimpin Melayu? atau mereka masih mempunyai wasangka yang Melayu ini semuanya sam sahaja. Amanat Setiausaha Agung nampaknya tidaklah begitu diterima secara menyeluruh oleh perwakilan. Malah masih ramai anggita CEC terdiri dari muka2 lama. Sementara hanya seorang saja wakil kaum India iaitu M.Kulasegaran. 


Zulkifli Noor minta kerusi untuk melayu.
Untuk rekod dalam pilihanraya umum 2008, DAP meletakkan Abu Bakar Bin Lebai Sudin sebagai calonnya di Raub (54% Melayu) untuk menentang Menteri Pelancongan Datuk Dr. Ng Yen Yen.Walaupun tewas,
Abu Bakar berjaya mengurangkan majoriti Dr. Ng kepada sebanyak 2,000 undi sahaja.
 Abu Bakar Lebai Sudin, Sosialis Raub.


DAP juga telah mencalonkan Naib Pengerusi DAP Johor, Ahmad Bin Ton di Parlimen Tanjung Piai dan

 DUN Pekan Nenas Johor tetapi kalah. Kedua kawasan tersebut juga adalah kawasan majoriti Melayu.

Antara keputusan lain yang mengejutkan ialah  terkeluarnya Dr Tan Seng Giaw, seorang veteran. Bagu aku dia ni je la antara pemimpin yang berkualiti, transperen dan rasional dalam DAP ni. Sebab itu dia pernah muncul dalam temubual berita YB dalam slot parlimen di RTM dan juga Astro Awani. Pendekatan nya yang sederhana dan pragmatik mengingatkan aku kepada seorang lagi pemimpin Cina iaitu TS Ong Tee Keat. Mereka memiliki pemahaman politik kebangsaan yang agak baik kalau nak dibanding dengan pemimpin DAP yang lain. Penolakan perwakilan terhadapnya membuktikan Dap menolak orang yang kurang sikap rasisnya barangkali.

Menuntut kerusi tambahan pula merupakan satu langkah berani DAP dalam cubaan untuk menunjukkan kekuatan mereka. Betapa pula pengumuman oleh Karpal Singh akan pentingnya PAS dalam Pakatan menunjukkan beliau sangat bertekad untuk menumbangkan BN nanti.

Apa yang aku dapat simpulkan Dap masih belum dapat berubah. Jika ingin menjadi parti yang inkusif dan multiracial, tiba masa Dap perlu benar2 berUBAH!.



Wednesday, December 12, 2012

Academic Visit to Terengganu

Salam alaykum.
Bismillahitaala.

Last Friday on 7 Dec 2012 my class and to others comprise of more than hundred had visited UMT Library (Perpustakaan Sultanah Nur Zahirah) and Terengganu State Public Library.

Our main purposes of visits is to increase our knowledge regarding Library Automation development in both library. We departed from campus at 9.00 am and arrived at 1.00 am. Goshh it was such a tiring trip. Due to bus problem we couldn't arrive at exact time. Beside the driver do not know the alternative route to K.Terengganu.


First night at KTranung

 

Receive a warm welcome by the Liaison Librarian.
At PSNZ most of the management team there are our faculty alumni. They're proud as our visits were accompanied by their former lecturer which is En Azmi. They explained about the development of digital collection, digitisation process and materials in their library. They stated that this library are focusing on maritime and aquaculture fields.

On the evening we went to the Public State Library located at Hiliran,KT. The librarian there also our alumni. He told that they're not having trouble with financial issues as the state government is rich.
Public state library front desk.





Last day of our trip of course we visited several palaces to shopping and buy souvenir. I bought keropok lekor as other thing doesn't attract me as i used to stay here before.
My friend, Fran posed like an artist haha.
 





Stopped by again during way back home. Keropok lekor process.













Monday, December 3, 2012

Adakah semua orang nak jadi Anwar sekarang ni?

Bismillahitaala.

Perhimpunan agung UMNOOOO kali ni aku tak pegi, agak bizi tambah lagi hujan. Tahun lepas sempat juga pergi tapi tahun ni tidaklah nampaknya. Tapi sempat juga menonton di tv.

Tangan main peranan tau.

Pak Jib bukan maen semangat berucap, muhyiddin dan semua oranglah. Berucap nya berapi2 lah orang kate.

Perasan tak sejak lepas 2008 semua orang besar Umno berucap mesti dah ada style, semangat dan gaya pidato ala2 Anwar?
Dan tak lupa ulamak salafis, AlFadhil Fathul Bari.

Eh dalam Umno ni krnapa tak disatukan aja semua badan agama Islamnya?

Haram, haram, haram. Sesatt 


Ada ILMU, ada Biro Agama pmuda lagi pastu tetiba ade Majlis Ulama Veteran. Cuba satukan aje kan senang. Agak2 ade konflik tak antara mereka? Maklumlah Fathul kan berfaham Salafi mesti tak ngam ngan  Prof MND . Hahuhua

Yang ni Prof Md nor deris mst suka
Haha, cuba bandingkan gaya Dr M or Pak Lah berucap? boleh tetidor maa.

Ehh tido dulu la, semalam dok layan EPL tau. Hehe.



Secar tak langsung mereka mengakui kehebatan pidato gang2 pembangkang? haha.

Umnooo terusss maraaaa.
Oit, awat gelak haa?




Haa, hampa jangan bohong naah. Haha.
Kah kah kah, lawak la cita ko ni Nuar.

Kelasss ko nyah, nok ko jgn ingt aku tak tau skandal ko dgn artis tu Hisham oi haaa.


Au Revoir.





LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ratings and Recommendations

Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Jobdirumah