Skip to main content

Coretan AidilAdha

Ak balik ke kampung hari Sabtu yang lalu, time ak nak balik tu hanya tinggal aku dan Kimi saja kt umah kolej.
Memang bosan, dah la xde line internet masa tu.
Aku sepatutnya balik hari Jumaat tu dah, tapi disebabkan bebrapa masalah terpaksa tunda hari esoknya.
Well aku dengan yakinnya hari sabtu pagi tu pun bertolaklah menuju ke Pekeliling .
Aku sangt yakin tiket bas masih ade pasal sebelum-sebelum nie aku tak pernah beli tiket bas lebih awal.

Biasany bila sampai stesen bas aku akn beli rerus dari situ. Ni sebab aku tak suka beli awal2.
Tapi hari Sabtu tu memang malang (Ahad tu raya dah),setelah penat beratur panjang, berpeluh dan dah 2,3 batang rokok aku isap....

 "Jerantut pukul 3 satu"
"Jerantut pukul 9 mlm dik"

Aku terus blah. Kecewa akhirnya terpakse beraya kt KL jugak. Aku terus mengambil bas untuk ke umah kawan aku kat Bangsar.

Malamnya aku gatal kaki nak pegi Mid Valley. Setelah usha mengusha aku dah bertekad nak beli jugak baju melayu sepasang. Aku survey kat Jusco, Carefour n Kamdar (aku g kdai murah2 jer, xde dwet).

Akhirnya aku beli baju melayu sepasang kat kamdar, harga boleh thn laa.
Paginya aku beraya di umah kawan aku. Aku sekadar sembahyang raya dan dengar khutbah saja. Lepas tu trus naik umah, tido+on9.

Keesokan paginya aku bertolak semula ke Pekelinling. Kali ni aku agak tiket bas mesti ade punye.

"Jerantut 6 petang dik"
Aduhhh. Aku mengeluh sedikit, tapi aku beli jugak. Jarum jam time tu menunjukkan jam 3ptg. Aku dok tpikir sementara menuggu jam 6 apa nak dibuat.
Aku beli Sinar. Baca..... Bosan jugak.
Aku naik monorail dan turun kat Chow Kit. Hjatnya nak usha barang-barang murah.

Mak aaiiihhh, punya lah ramai indon. Aku rase dah macam kat indon time tu. Dari kedai makan (ade  kdai makan jawa , pdang n minang), hampir semua peniaga adelah indon. Hatta gerai pisang goreng pun.

Aku jalan lagi, masuk area gerai2 bundle. Aku tengok penjual dia plak semua Bangla. Pehhh. Ni Malaysia ke beb? Usha punya usha ak pegi plaza tar, cm plaza n beberapa tempat. Murah, tapi aku tak beli satu habuk pun. Pkul 5stgh aku pg balik pekeliling n lega, bus da ade.

Aku kat umah makan daging sesaje. Sampai aku naik pening. 2 hari aje aku kat rumah. Semalam aku ke stesen bus, lega tiket dah beli. Aku pun park beg aku kat stesen bus nie. Indon penoh, then aku tengok tourist couple nie. Biasenye foreigner org putih if datang Jerantut satu tempat jer dorg nk pegi. Taman Negara.

Aku persan care dorang berckp dorg nie org France. Aku pon nk try converse dengan dorg, maklumlah kt kampus bahasa ketiga yg aku ambil France.

Aku usha2 la minah ni, muke cam sombong jer. Eishh, nak tego ke x? Nnt dorg tak layan. Aku cube beranikan diri tegur. Bukan ape, time2 mcm nie la kite nak praktikkan ape yg kite belajar.

"Vousetes Fracaise" aku tanye dengan telo2 melayu.
"Oui, " dengan senyum manis gembira dorng jawb.

Wah, aku ingt dorg sombong, myb dorg gembire sebab ade org yg bleh ckp France.
Aku tye lagi,
"Vous parle anglai"?

"Oui" pastu dye ckp ape tah, pnjg lebar plak die ckp,aku pon tak pahm . Aku pon sambil angguk pale "oui3x"

haha.. aku tye lg
"ou alle vou" pahtu dia kap, "tmn negara , bla bla,bla"

senyap.

Tibe2 aku ckp, Au revoir sambil senyum.
Aku takut depa ckp pnjg2 plak mati aku tak paham.
Aku terus naik bas.
Menuju ke Kuala Lumpur.

Comments