Sunday, December 25, 2011

PETUA IMAM SYAFIE



Empat perkara menguatkan badan

1. makan daging

2. memakai haruman

... 3. kerap mandi

4. berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan

1. banyak berkelamin (bersetubuh)

2. selalu cemas

3. banyak minum air ketika makan

4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata

1. duduk mengadap kiblat

2. bercelak sebelum tidur

3. memandang yang hijau

4. berpakaian bersih

Empat perkara merosakan mata

1. memandang najis

2. melihat orang dibunuh

3. melihat kemaluan

4. membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran

1. tidak banyak berbual kosong

2. rajin bersugi (gosok gigi)

3. bercakap dengan orang soleh

4. bergaul dengan para ulama

Empat CARA TIDUR

1. TIDUR PARA NABI Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.

2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.

4. TIDUR SYAITAN Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.

Saturday, December 24, 2011

Loghat Jerantut


Memandangkan Daerah Jerantut adalah sebuah daerah yang terbesar di Negeri Pahang maka terdapat banyak loghat daerah mengikut sesuatu kawasan. Di sebelah perkampungan Kampung Baru sehinggalah ke perkampungan Ulu Cheka loghatnya adalah sama dengan sebelah Kuala Lipis yang agak meleret dan perlahan tetapi di sebelah Kuala Tembeling sehinggalah ke perkampungan Kampung Bantal di Ulu Tembeling merangkumi Kuala Tahan / Taman Negara loghatnya sudah berbeza yang lebih laju pertuturannya dan agak sukar untuk difahami.
Berikut merupakan antara loghat daerah Jerantut
PERKATAAN = MAKNANYA
  1. Kash / Kaweh = Saya / aku
  2. Awok / Di = Awak
  3. Pedo'oh = Tipu / Bohong
  4. Bobok = Tipu / Bohong
  5. Pepalih = Terlebih / terlalu
  6. Habat = Pengotor
  7. Mat nya = Kenapa nya
  8. Kek nya = Tetapi
  9. Berambi = Senonoh / berhati-hati
  10. Berlimbor = Jalan berdua-dua / jalan bersebelahan
  11. Kerayan = Takut / cemas / bimbang
  12. Linyar = Permukaan yang licin
  13. Hampuras/Hampas = Tak berguna langsung
  14. Meretoh = Tidur
  15. Gampang = Kata makian / kata cacian
  16. Garas = Perihal mencuci dengan menggunakan berus
  17. Pungkor/Reba = Semak-samun / juga digunakan untuk menggantikan perkataan bohong / tipu
  18. Pandir = Bodoh
  19. Berjejet = Peluh yang mencurah-curah / basah kuyup
  20. Gedik = Ditujukan kepada perempuan yang gatal
  21. Mantol = Pening-pening
  22. Pepoh = Pukul,hentam
  23. Tutuh = Perbuatan mencantas dahan, dan juga "biarkan"
  24. mentekedaghoh = makan
  25. deme = korang
  26. sapai = habis
  27. hamlor = riang
  28. ghobe = terlalu/teruk
  29. nyonyeh = basah lenjut
  30. lodek = lumpur
  31. konyo = riak wajah
  32. lantak = biar
  33. lopok = bekas untuk menyimpan sesuatu cth. lopok pensil
  34. sangai = tudung saji, penutup makanan
  35. pelangkor = kilat, petir
  36. lawas = lapang, kawasan yang luas
  37. genyot / empok = lembik, ubi rebus sampai lembut

Wednesday, December 21, 2011

Jawi yang TerPINGGIR ...

Lama tak menulis, otak bagaikan membeku dengan idea2 serta paparan yang mahu dicoretkan. Tatkala diri ini berkira-kira mahu  mencurahkan apa yang terbuku di kepala hotaknya itu maka tiba-tiba ia berderai pergi, seolah-olah terbang melayng tanpa mungkin kembali semula. Kita mungkin memiliki sat-saat terbaik di kepala kita mengeluarkan idea-idea bernas, tatkala mahu merakamkanya ia pudar begitu sahaja. Di kesempatan ini sementara terlintas di benak saya ingin jua menukilkan apa yang terpendam di kepalaku. Sementara masih dapat terakam apa yang terlintas baik aja lensung terus ku rakamkan ia agar masa depan kelak bisa menatap semula apa yang pernah ku mindakan sebelum ini.

Jawi yang diPINGGIRKAN
Adapun berkannan apa yang ditulis ini berkaitan juga dengan bahasa Melayu  (bukan Malaysia) . Sewaktu aku di derjah  sekolah dahulu (sekolah rendah) ketike di derjah 3 aku sudah mula pandai membaca tulisan Jawi. Aku masih ingat atuk aku ketika itu suka benar membeli akhbar jawi, berkat tunjuk ajarnya jualah yang membolehkan aku membaca tulisan Jawi. Namun tulisan aku ,aku harus akui amat hodoh. Masih ku ingat sewaktu kelas Pendidikan Islam Ustaz Nasir memarahi aku sambil menyatakan tulisan jawi aku seperti cakar anjing. Bab-bab tulisan maaf, memang tulisan rumi saya pun agak hodoh.  Seperkara lagi yang membuatkan aku meminati jawi ialah kerana akhbar Utusan Melayu akan menyiarkan ulasan mengenai gusti dimana pada ketika itu gusti menjdi kegilaan budak-budak sekolah rendah. Aku selalulnya akan membeli akhbar jawi itu yang berharga Serinngit sahaja semata-mata untuk membaca ulasan itu. Tatkala mengetahui akhbar itu semakin terpinggir lantaran tiadanya sambutan yang memberangsangkan disamping pula ia hanya terbit seminggu sekali kemudian berganti menjadi sisipan akhbar sahaja.. maka tatkala itu mula ada suara yang mengatkan bahawa Utusan sudah tidak sayang bahasa Melayu lagi, utusan hanya pentingkan duit dan sebagainya.

Aku benar kecewa tatkala mengetahui Utusan Melayu, satu-satunya akhbar jawi hanya menjadi sisipan akhbar sahaja. Aku masih ingat pada ketika itu ada pemimpin pas mendakwa Umno dan Utusan sudah tidak mempertahan kan Jawi, tulisan jawi dan sebaginya. Namun mereka Pas ini terkadang dilihat seperti menjilat ludah ke muka sendiri juga sebenarnya. Sepatutnya sebagai sebuah parti Islam, mereka harusnya mengambil  inisiatif untuk menaikkan martabat tulisan orang Melayu kita ini. Kalu dalam Harakah ada seksyen Inggeris , mengapa tiada Jawi. Aku tahu ada sikit2 jawi macam di bahagian tulisan TG Hadi Awang atau ruangan Mauidzah kelolaan TG Nik Aziz, tapi bagi aku tulisan jawi yang berhuruf Hijai'ah itu sepatutnya  diangkat martabatnya. Walaupun Umno itu teruk dan sebaginya namun sekurang-kurangnya mereka masih pertahn akhbar Jawi walau dalam bentuk sisipan.


Situasi Sekarang.
 Sedarkah kita berapa kerat sahaja anak Melayu yang tahu membaca Jawi? Berapa ramai ahli politik kita tahu menulis Jawi? Nasib baik  ada sekolah agama, nasib baik pendidikan Islam wajib buat orang Islam kalau tidak hilang pupuslah Jawai di negara kita. Zaman sekarang mana ada orang yang nak baca sangat Jawi. Penerbitan-penerbitan jawi juga kurang ( sudah tentulah sebab nanti penerbit rugi kerna tiada pembaca ).
Pernah satu ketika dulu aku membeli akhbar jawi dan aku baca di bus stand, sekumpulan ank muda memerhati dari jauh sambil tersenyum-senyum  kambing. Mereka barangkali memandang enteng tulisan Jawi yang pernah mewarnai kepulauan nusantara dahulu. Mereka barangkali tidak tahupun tulisan Jawi dahulu turut digunakn orang-orang Inggeris dan bangsa asing yang lain. Tulisan Jawi dahulu  adalah alat penyebaran Islam dan kesusateraan Melayu. Biasalh Melayu mudah Lupa .

Soalnya Mengapa?
Semua penjajah atau kolonial yang hebat adalah mereka yang terdiri daripada pengkaji sejarah dan peradaban bangsa. Kebanyakan penjajah sebelum ia menjajah sesebuah negara ia akan mengkaji sejarah sesuatu bangsa tersebut, tabiat mereka, agama dan adat resam serta sistem bahasa dan kepercayaan mereka. Tatkala mereka menguasai semua ciri2 ini makin mudahlah mereka untuk menjajah sesebuah bangsa itu. Justeru tidak hairanlah jika Hugh Clifford (bekas pesuruhjaya british perak) mempunayi hubungan baik dengan pihak pemerintah dan orang melayu kerna ia pandai berbahsa tempatan serta menghormati adat resam melayu pula.. Begitu jua dengan Frank Sweetenham dan Stamford Raffles. Dikatakan Stamford Raffles pernah ke rumah orang melayu masuk rumah membuka kasutnya  dan makan bersila dan menyuap menggunakan tangan.
 Apabila mereka sudah berjaya meresap masuk  kedalam minda orang-orang kita maka lebih senang  pula ia perkenalkan peradaban mereka yang kononnya lebih baik dari peradaban kita. Bermula dari segi pemakaian , komunikasi, makanan dan teknologi mereka membawa satu budaya baru ke tanah bangsa kita tanpa kita sedari .Sedikit demi sedikit budaya kita terhapus tanpa kita sedar. Jawi turut terkena tempiasnya, apabila sistem sekolah2  inggeris diperkenalkan basa rumi diajar, tak mengapa tulisan rumi itu tapi tuan2 rasa tulisan jawi diajarkah di sekolah inggeris?

 Sekarang pula kalau kita lihat mana ada lagi syarikat2 atau kedai2, restoran dan panggung wayang yang mahu menggunakan tulisan Jawi di papan tanda perniagaan mereka. Klau adapun boleh dikira dengan jari. Tidak ada kelas atau tidak ada nilai komersial katanya.

Apa tindakan kerajaan? apa tidakn NGO-NGO  Melayu berhubung tulisan Jawi? mana suara Melayu?
( OOpss, aku bukan perkasa dan tak suka perkasa langsung).













Sunday, December 18, 2011

VVVVIP Jumpa Sami kat India! Haramjadah khurafat!

Setakat ni apa  yang aku tuliskan kay blog ni takder lagi yang aku reka2 atau tipu. Senuanya berdasarkan pengalaman, pemerhatian aku dan juga melalui cerita orang lain.

Ok hari nia ada satu cita, cita benar2 berlakuuu!

Jumaat lepas aku seperti biasa ke masjid  untuk solat jumaat lar. Usainya solat aku disapa Ketua Cwangan Pas kwsn tu. dye tanye aku tak pergi ke esok ? (Hari Sabtu ade perhimpunan mahasiswa kat dataran merdeka) aku cakap la tak pergi kot pasal hari sabtu tu aku ade kelas ganti. Niat hati memang nak pergi tapi apakan daya tuntutan ilmu lebih  wajib untuk ku n turuti tambahan pula exxam semakin dekat.

 Esoknya  aku ke kelas ganti tersebut, dalam hati nak keluar tapi takpelah. Aku pun masih segar dengan pengalamn tempoh hari, dikejar polis, disumbat dalam blackmaria dan diambil keterangan kerana berda di kawasan perhimpunan Bersih. Ditambah lagi dengn soalsiasat polis bantuan universiti aku serta brainwashed mereka. Barangkali nexttime aje lah aku join perhimpunan sebegitu.

Dalam kelas pensyarah masuk sedikit lewat, masuk2 aje dye bercerita beberapa hal berkaitan topik2 subjek kami. Tanpa sedar ia bercerita mengenai penyertaannye ke satu seminar di sebuah yaysan yang terkenal di Malaysia yang beribu pejabat di ptrajaya. Katanya dia berjumpa dengan orang penting  sebuah perpustakaan
Ok aku namakn dia MR A aje. Pensyarah aku cerita yang Mr A ini bekas orang penting pada seorang bekas VVVIP  dalam pentadbiran keraajaan.




 Mr A memberitahu bahawa beliau tahu banyak rahsia mengenai vvvip tersebut termasuk keluarganya dek keran die pernah bekerja dengan keluarga vvvip tersebut. Banyak rahsia yang disimpan malah diari vvvip tersebut turut pernah Mr A ini jagekan. Mr A mendakwa seorang isteri diplomat kerajaan di India telah secara tak sengaja ternampak seorang isteri vvvip mengunjungi kuil di India. Apa yang mengejutkan isteri vvvip tersebut  turut menyembah2 kepada patung2 dalam kuil itu.


Isteri diplomat itu kemudian bertanya kepada sami di situ apa yang dilakukan isteri vvvip tersebut disitu maka sami tu tak mahu bagitahu. Setelah  disogokkan sedikit wang si sami memberitahu isteri vvvip tersebut memang kerap berkunjung ke kuil tersebut kononnya bagi mendapatkan berkat, menguatkan pengaruh . Dia selalu datang dengan beberapa orang kawannnya dan melakukan ritual menyembah patung di situ.

 MasyaAllah!! tuan2, sungguh pensyarah kami tak mendedahkan siapa isteri vvvip tersebut . Aku terkasima mendengar cerita pensyarah aku tu. Aku tau  pensyarah aku ni baik, alim dan bukan kaki gebang atau sembang. Korang percaya tak cerita tu? agak2 sape ekkk??

Thursday, December 15, 2011

Fear, isolation and violence that only YOU can help to take away...

Fear, isolation and violence that only YOU can help to take away...: The fight for survival is a daily battle for refugees and asylum seekers in Malaysia. Coming from countries such as Burma, refugees are forced to flee from their homelands in pursuit of safety from oppressive conditions such as confiscation of homes, forced labor, systematic rape and torture. However, their efforts to gain freedom in Malaysia are short-lived due to discrimination from local employers. Refugees and asylum seekers work in situations where they face verbal and physical abuse from employers, low/unpaid wages, and long working hours in exploitative conditions. Question is, where is the humanity in all of this?Agree to stand up against forced labor and human trafficking by signing a Petition Letter to the Prime Minister of Malaysia today! Petition available here : http://chn.ge/heimalaysiapetition

Monday, December 12, 2011

Rindunyee ..

Baru2 ni aku kelik kampung aku. Tak lama, dalam 2 hari ja
La ni tak leh slalu ngat blek kampong psl bz, maklomlah ujung2 semester kan.
 Tapi satu aku dok rindu nak balik bangsar, aku rindu suasana pagi kat situ, suasana petang time aku joging area Bangsar sampailah ke muzium negara. Best wooh. Joging lak lbih satu jam, tak mcm kat puncak nie kjap ngat ..



Aku annggap Bangsar nie macam umah kedua aku, time2 cuti sem aku nakn stay cni. Thanks to Brother, i owe u so much la.
Banyak pengalaman kerja di tempat orang. Aku kkeje kat mid valley ..

Bangsar, ahhh rindu..

Wednesday, December 7, 2011

Watch how one little guy makes Salam Musik, Massacre Conspiracy, Reza Salleh and Ballad for Layla uncomfortable!

Watch how one little guy makes Salam Musik, Massacre Conspiracy, Reza Salleh and Ballad for Layla uncomfortable!: Watch how an action figure like Mat Tune successfully conducts a hilarious and at times, awkward interview with Salam Musik, Massacre Conspiracy, Reza Salleh and Ballad for Layla, for Rock the World Adrenaline 2011!

Gifts of Hope

Gifts of Hope: As World Vision hits its 15th year of service in Malaysia, many have benefitted from their works and efforts due to the contributions from the public.To give more, World Vision will be bringing back the Gifts of Hope Catalogue where you get the opportunity to share some special gifts during this season of giving.The Gifts of Hope Catalogue features over 20 special gifts that are practical, life-changing and life-saving to others. Each gift is special in its own way and goes as far as Thailand and Indonesia. You even have an option to share the gift by giving as a group!Make sure to check out the following roadshows to shop for meaningful gifts for yourself and your loved ones:

1 Utama Shopping Centre (7th - 11th December)
TESCO Kepong (23rd - 24th December)

Monday, December 5, 2011

Sosialis kah?

Dulu2 aku nie peminat ideologi Sosialis. Time tu aku tingkatan 4 aku dah mula mencari maklumat berkenaan sosialis. Aku berminat dengan Fidel Castro, Che Guevara hinggalah tokoh2 di Malaysia macam Ahmad Boestamam dan Pak Sako.

Aku slalu tgok history channel kat Astro dan ade dokumentari berkenaan Fidel dan Cuba. Ak tertarik sangat tang cerita yang dia sanggup rampas n beratus ekar tanah famili dia sendiri untuk diagihkan pada rakyat, dia bantu Angola, menghantar ramai doktor dan pekerja sosial ke luar negara. Paling hebat cara beliau tangani masalah ekonomi ketika berhadapan masalah sekatan ekonomi oleh Amerika,.

Sewaktu aku di tingkatan enam  dalam kelas aku hanya ada 4 orang pelajar lelaki. Kelas aku ni istimewa sikit sebab pemikiran politik kami tak lesu. Kami selalu membincangkan mengenai politik malah aku selalu bawak Harakah pegi kelas. Namun hanya aku dan seorang kawan aku aje yang menyokong pembangkang.Aku sosialis dan kawan aku tu Pas.

Pernah satu ketika aku sorang saja berdepan dengan 3 orang kawan aku berdebat mengenai prinsip sosialis . Bayangkan aku diserang bertalu-talu dituduh komunis dan macam-macam lagi. Kawan aku cakap orang sosialis ni suka tegakkan benang basah. Dia kutuk Dr Nasir Hashim n Syed Husin Ali lagi. Tapi aku stedy jea, aku keluarkan hujah2 . Kawan aku yang Pas nie lagi la tak support langsung. Katanya sosialis tu serupa lah macam komunis. Hal ni menunjukkan betapa masih ramai orang yang punya salah tanggapan terhadap sosialis.

Sekarang ... entahlah aku dah slowdown sikit. Aku tataw ape lagi tande yang menunjukkan aku sosialis. Hmm mungkin stiker Che Guevara yang ada dalam wallet aku dan juga wallet aku yang aku dah pakai dari tahun 2004. Aku berjanji pada diri aku selagi tak grad aku takkan tukar wallet nie. Aku sayang nak tanggalkan stiker nie.

Sewaktu aku kena tangkap dalam perhimpunan Bersih tempoh hari aku ade terpikir nak cabut stiker tu takot kalau2 dituduh komunis if polis nampak. Tapi aku pikir balik aku buat salah ke?

Apapun setiap orang punya ideologi sendiri. Ada yang Islamik, sosialis, liberal dan rasim. Pilihlah yang terbaik demi masa depan .. Aku? aku sekarang hanya rakyat biase yang ingin melihat negara ini maju dari segenap aspek dan rakyatnya hidup senang.


EPIC people will be gathering at the EPIConcert! Check out who they are...

EPIC people will be gathering at the EPIConcert! Check out who they are...: If you grew up to the 90's tunes of Backstreet Boys, Nsync, or even Spice Girls...GET READY for a blast to the past this December! Bringing you back to the 90's are some of Malaysia's favorites like Queenz, Narmi, Decimal, Paperplane Pursuit and Darren Ashley.
EPIConcert aims to raise funds for EPIC Causes such as EPIC Homes - an outreach project dedicated to building homes for the Orang Asli and creating low-cost housing that ANYONE can build in a matter of days. The funds raised will also be used to remove a tumour from an individual.
To reach this EPIC feat, bring yourself to The Stage and have fun with some of Malaysia's top young musicians while reliving some of the best hits and moments the 90's had to offer.Stand a chance to win a Samsung Galaxy SII while chilling out to 90's tunes at :
The Stage @ Publika, Solaris Dutamas
3-6pm, 11th December 2011

Bundled Ticket Price: RM40 per person (Min 5 pax)

Forever Alone Ticket Price: RM50



To purchase tickets, make an enquiry at EPIConcert Facebook.

Saturday, December 3, 2011

Sekitar tinjauan di PWTC

Semalam (3 Disember 11) aku baru sampai Pekeliling, KL. Atas sebab rasa ingin tahu mengenai perjalanan dan suasana Perhimpunan Agung Umno maka aku teruskan berjalan kaki menuju PWTC dari Pekeliling. (tak jauh kira2 700m).


Di  kejauhan aku sudah nampak limpahan manusia  yang berlegar-legar di sektar luar kawasan PWTC itu. Aku pun terus masuk ber jalan  ke pintu utama. 


Guess what akhbar Suara Perkasa diedarkan secar percuma. Aku tengok ade yang amek ade yang tak amek tau pun .Aku pun ambek la satu sekadar nak tau isi kandungannye.


Aku jalan  terus menuju ke gerai jualan. Aku tengok kalau kat PAU nie yang paling syok datang ialah kaum Hawa. Sebab banyak betul gerai kain  n baju kurung dibukak. 





















Dalam usha2 gerai tu jugak aku terserempak dengan beberapa artis macam Ali Mamak. Jamal Abdillah siap bukak gerai jugak oi ..

Setelah lama berkeliaran di gerai tu aku trun smula kat ruang legar , ade skrin besar memaparkan ucapan Najib ketika tu. Aku pon dengaqlah psai si Najib nie dok berucap semangat abeh. Jauh di sudut ati aku sikit bangga pasai dia nia orang Pahang. haha..

Dah letih dengak najib berucap aku pun melangah kluar. Kesimpulannya, aku bukan peminat Umno. HAhaha ..

Fuyooohhh besaqnya ashtray, dah macam kuali tu .. hahaha ..










LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ratings and Recommendations

Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Jobdirumah