Monday, November 28, 2011

Pindaan AUKU: Caknakah mahasiswa dengan politik?

Baru-baru ni kite dikejutkan (terkejut ke?) dengan kemenangan UKM 4 yang berjaya dalam kes mereka terhadap undang2 AUKU.
Rentetan daripada itu kerajaan juga telah meminda AUKU deangan membenarkan mahasiswa berpolitik.

Maka selepas itu keluarlah komen2 kurang bernas dari beberapa pemimpin ploitik dan IPTA.
 Kononnya mereka bimbang akan mahasiswa ini nanti  leka berpolitik hingga terlupakan pelajaran, pointer turun, perpecahan dalam kalangan pelajar dan sebagainya. Aku jugak naik jelak membaca komen2 sebegini.

Aku nak tanya siket la, berapa kerat sangat larrr mahasiswa la ni yang dok kesah pasal politik?
Kat kampus aku tuh, depa ni mana minat sangat baca Utusan, berita harian , sinar .. Harakah jauh sekali la.

Depa minat baca yang tajuk2 berita sensasi ja mcm "Rogol Ramai2", "Pelajar ditangkap Khalwat", takpon "Artis Kantoi Mandi Bogel". Tang tajuk2 macamni hangpa paham2 lar surat kabar mane yang laris.

Ade yang ambik kesah pasal politik negara? pasal ekonomi negara? Pasal sejarah? semua dorang tak ambek kisah.. Ehh ni salah siapa?

Mahasiswa sekarang terlalu leka dengan hiburan, mereka terlalu leka dibuai arus keseronokan dan kemodenan. Asal ada duit, hidup depa senang la. Ada depa kesah psal orang lain? Tuihhh laa..

Kalau  ada pesta2, karnival yang dok jempot artis ka, ada tarian2 ka perhhh berduyun-duyun yang pegi. Klau bab2 ceramah? Hadooo sedihh.

Kat kampus aku jugak ada Pusat Islam, mereka ni ada sediakan kelas pengajian percuma, saya ulangi "percuma"! Tapi ntahla, ak rasa bapa kerat ja yg pg (aku antara yang penah pergi). Tapi kwan aku ni brapa ramai ja yng lancar dalam bacaan Quran?? Baca memang boleh. Tapi bab tajwid? Tarannum? hancusss. Melalui kelas tu jugak aku tau masalah aku dalam bacaan Quran ni adelah banyak kat Harakat. Syukur sebab kelas tu percuma. Bukan aku nak bangga ka apa cuma nak bgtaw pndidikan Islam la ni penting tatkala makin ramai manusia jauh drpd agama. Aku akui aku hanyut dan at least aku taw dengan klas2 keagamaan (walaupun xslalu pg) mcm ni lah yang dpt dekatkan kita dengan Allah ..

 Aku terfikir jugak sebelum ni beberapa persatuan pelajar ade menjemput tokoh politik untuk menjadi panelis dalam forum tapi pentadbiran IPTA tersebut  menghalangnya. Oooooh, kalu nak cita pasal politik haram, tapi bab2 hiburan? hampa sumbat banyak2 eah?

Inilah sebab bila kita tanya pasal sejarah kat budak2 u la ni depa tak tau. Pasal agama, politik atau isu2 semasa . Pasai depa ni tak amek pusing punn.

Apapun aku harap pada masa depan satu perubahan besar akan berlaku.

Sunday, November 27, 2011

Salam Maal Hijrah

http://www.docstoc.com/docs/26589625/Bulan-Muharram-bulan-Kebangkitan-Islam-atau-bulan-Berduka
Salam .
Adpun masa sekarang ini kite umat Islam menyambut kedatangan tahun baru, maka pelbagai perkaralah yang dilakukan oleh umat Islam untuk menyambutnya.
Adapun yang berhimpun berarak bersepanduk jua sambil melaung2 kalimah menyatakan kecintaan kepada Rasulullah jua hendaknya.
Namun tatkala kelaziman sudah amalan ini buat rakyat Tanah Melayu  ini maka munculnya jua dakwaan-dakwaan yang mengatakan bahwa haram, bidaah kalau disambut dengan perarakan. Ada jua yang menagtakan sambut biarlah di mesjid, ceramah atau sebagainya.

Mana pendapat tuan-tuan?

Salahkah berarak? adapun ia tahun baru Masehi pula yang disambut berlebih-lebihan. Di negara kita banyaklah amat n mudamudi Islam yang menyambutnya. Pada mlm tahun  baru Masehi itu jugak banyaklah tangkapan khalwat dan kondom bersepah jua di padang sambutan malam itu?

Mana yang lebih teruk?

Wednesday, November 23, 2011

HAha ngarutt!

Dear Abdullah Hussaini.

According to our initial examination of your details,
You Are Eligible to Apply for an American Green Card.

Here are the initial results of your application:
Check  Native country: Malaysia (Eligible)
Check  Qualification test: Passed
Check  Your odds of winning: 1 out of 55

Applying to the USA Green Card Lottery with USAGC's service makes the process easier and simpler. We will go over your Green Card Lottery application or DV lottery application and make sure that it does not include any mistake that can get you disqualified.

All you have to do now is to Start here.

One click and a simple 5 minutes registration process and you are on your way to
                Become an American

Tuesday, November 15, 2011

Adehhh

The great Samy Vellu announced today

"Saya syukur angkasawan kita telah meninggal dunia 10 hari, kini selamat dikebumi"

Samy Vellu ditemuramah tentang program angkasawan negara.

Samy: "...Bagi saya, ini semua adalah satu pembaziran atas duit rakyat.

Kita sepatutnya tidak hantar mereka ke bulan, tapi hantar mereka pergi

matahari. Barulah USA , Russia , respect sama kita...."

Penemuramah: Tapi Dato' Seri, matahari kan panas. Macam mana mau pergi

sana ?

Samy: Cit! itu pasal la u tara jadi mintri. Saya suda lebey 30 tahun

jadi mintri, saya musti ada jalan penyelesaian. Kita jangan pergi siang,

manyak panas. kita pigi malam, baru ada sujuuuuuk.....

Wednesday, November 9, 2011

Find out what's brewing at Cyberjaya this November...

Find out what's brewing at Cyberjaya this November...: If you own a blogshop, have collected recycled goods to raise funds, sold stuff on forums, or have been actively involved in college/university events, YOU could potentially be an entrepreneur one day!Entrepreneurs in Malaysia are gathering to sharpen the entrepreneur spirit in you by offering their experiences, tips and imparting knowledge that made them who they are today. If you are an entrepreneur or university student below 30 and have big dreams to be a successful entrepreneur just like Joel Neoh, 28, CEO of Groupon Malaysia, then you won't want to miss the great opportunity to attend THE BIG BREW at Cyberjaya.
The Big Brew - BQe Summit 2011

Venue : Knowledge Development Center (KDC), Cyberjaya
Date : Saturday, 19th November 2011
Time : 9.00am – 5.30pm

Coretan AidilAdha

Ak balik ke kampung hari Sabtu yang lalu, time ak nak balik tu hanya tinggal aku dan Kimi saja kt umah kolej.
Memang bosan, dah la xde line internet masa tu.
Aku sepatutnya balik hari Jumaat tu dah, tapi disebabkan bebrapa masalah terpaksa tunda hari esoknya.
Well aku dengan yakinnya hari sabtu pagi tu pun bertolaklah menuju ke Pekeliling .
Aku sangt yakin tiket bas masih ade pasal sebelum-sebelum nie aku tak pernah beli tiket bas lebih awal.

Biasany bila sampai stesen bas aku akn beli rerus dari situ. Ni sebab aku tak suka beli awal2.
Tapi hari Sabtu tu memang malang (Ahad tu raya dah),setelah penat beratur panjang, berpeluh dan dah 2,3 batang rokok aku isap....

 "Jerantut pukul 3 satu"
"Jerantut pukul 9 mlm dik"

Aku terus blah. Kecewa akhirnya terpakse beraya kt KL jugak. Aku terus mengambil bas untuk ke umah kawan aku kat Bangsar.

Malamnya aku gatal kaki nak pegi Mid Valley. Setelah usha mengusha aku dah bertekad nak beli jugak baju melayu sepasang. Aku survey kat Jusco, Carefour n Kamdar (aku g kdai murah2 jer, xde dwet).

Akhirnya aku beli baju melayu sepasang kat kamdar, harga boleh thn laa.
Paginya aku beraya di umah kawan aku. Aku sekadar sembahyang raya dan dengar khutbah saja. Lepas tu trus naik umah, tido+on9.

Keesokan paginya aku bertolak semula ke Pekelinling. Kali ni aku agak tiket bas mesti ade punye.

"Jerantut 6 petang dik"
Aduhhh. Aku mengeluh sedikit, tapi aku beli jugak. Jarum jam time tu menunjukkan jam 3ptg. Aku dok tpikir sementara menuggu jam 6 apa nak dibuat.
Aku beli Sinar. Baca..... Bosan jugak.
Aku naik monorail dan turun kat Chow Kit. Hjatnya nak usha barang-barang murah.

Mak aaiiihhh, punya lah ramai indon. Aku rase dah macam kat indon time tu. Dari kedai makan (ade  kdai makan jawa , pdang n minang), hampir semua peniaga adelah indon. Hatta gerai pisang goreng pun.

Aku jalan lagi, masuk area gerai2 bundle. Aku tengok penjual dia plak semua Bangla. Pehhh. Ni Malaysia ke beb? Usha punya usha ak pegi plaza tar, cm plaza n beberapa tempat. Murah, tapi aku tak beli satu habuk pun. Pkul 5stgh aku pg balik pekeliling n lega, bus da ade.

Aku kat umah makan daging sesaje. Sampai aku naik pening. 2 hari aje aku kat rumah. Semalam aku ke stesen bus, lega tiket dah beli. Aku pun park beg aku kat stesen bus nie. Indon penoh, then aku tengok tourist couple nie. Biasenye foreigner org putih if datang Jerantut satu tempat jer dorg nk pegi. Taman Negara.

Aku persan care dorang berckp dorg nie org France. Aku pon nk try converse dengan dorg, maklumlah kt kampus bahasa ketiga yg aku ambil France.

Aku usha2 la minah ni, muke cam sombong jer. Eishh, nak tego ke x? Nnt dorg tak layan. Aku cube beranikan diri tegur. Bukan ape, time2 mcm nie la kite nak praktikkan ape yg kite belajar.

"Vousetes Fracaise" aku tanye dengan telo2 melayu.
"Oui, " dengan senyum manis gembira dorng jawb.

Wah, aku ingt dorg sombong, myb dorg gembire sebab ade org yg bleh ckp France.
Aku tye lagi,
"Vous parle anglai"?

"Oui" pastu dye ckp ape tah, pnjg lebar plak die ckp,aku pon tak pahm . Aku pon sambil angguk pale "oui3x"

haha.. aku tye lg
"ou alle vou" pahtu dia kap, "tmn negara , bla bla,bla"

senyap.

Tibe2 aku ckp, Au revoir sambil senyum.
Aku takut depa ckp pnjg2 plak mati aku tak paham.
Aku terus naik bas.
Menuju ke Kuala Lumpur.

Sunday, November 6, 2011

Q&A

‎1) Lubang ape yang rasanye hangat,nikmat dan nyaman?
Answer: LUBANGun pagi2, tarik selimut pas tu tido balik.

2) Minyak ape yang disukai oleh lelaki?
Answer: MINYAKsikan pertandingan bolasepak Liga-M

3) Kuih ape yang bungkusnya di dalam, isinya di luar?
Answer: Kuih salah bikin.

4) Binatang ape yang power dlm bab berKarate?
Answer: Kuda belang.cube kira brape black belt dia ade.

5) Siape yang menemukan dompet kulit?
Answer: Yang menemukan dompet kulit tersebut tolong pulangkan
kepada saye.

7) Pintu ape yang walaupun dengan 10 org pun tak leh nak tolak?
Answer: Pintu yang ade tulis 'TARIK'

8) Saya ade 3 kepala,4 tangan dan 5 kaki...siapakah saya?
Answer: Pembohong...

9) Apa dia 'Jauh di mata, dekat di hati'?
Answer: Usus

10) Binatang ape yang seluruh anggota tubuhnya kat kepala?
Answer: Kutu rambut

11) Nenek sape jalannya meloncat-loncat?

Answer: Neneknye si katak

12) Kenape lelaki jarang kene penyakit anjing gila?

Answer: Sbb lelaki ni kan 'buaya'

13) Ape beza sekretari baik ngan sekretari kurang baik?

Answer: - Sekretari baik..................'Selamat pagi tuan'

- Sekretari kurang baik...........'Dah pagi ni tuan'

14) Ape persamaan Michael Jordan ngan Michael Jackson?

Answer: Dua-dua tak kenal korang...hehe

15) Tukang ape yang kalau dipanggil, die menjenguk ke atas?

Answer: Tukang gali kubur

16) Nak mencari sikit punye susah, bile dah dapat buang, ape bendanya?

Answer: Tahi hidung

17) Ape persamaan kain jemuran ngan telefon?

Answer: Dua-dua kalau dah 'kringgg' bole diangkat...

18) Knape pokok kelapa kat depan rumah harus ditebang?

Answer: Mestilah kene tebang, sape nak cabut pokok kelapa ...gile

ape...

19) Gajah terbang dengan ape?

Answer: Dengan susah payah......

Wednesday, November 2, 2011

Karipap




Ahh.. malasnya nak bangun. Ahh.. malasnya nak ambik tuala, malasnya nak berjalan pergi bilik air. Ahh.. malasnya nak gosok gigi, nak mandi? Pagi-pagi macam ni mesti sejuk kan?Baru pukul 6 pagi ni, sejuk la air tu. Lagi satu, nak solat Subuh lagi. Kat surau pulak tu, kena berjalan lagi. Balik solat nak kena paki baju sekolah, nak kena ikat tali kasut,tali leher. Haii, nak ke sekolah pun macam-macam nak kena ikat. Nasib baik tak kena ikat perut. Untunglah aku anak orang kaya.
 
Tapi, aku malas lah nak buat semua kerja. Leceh betul. Kan best kalau kat asrama ni boleh bawak Mbak orang gaji kat rumah aku tu. Senang sikit kerja aku.Apasal lah mak bapak aku hantar aku kat ‘neraka’ ni?

Aku malas betul nak basuh baju, dah la pakai tangan pulak tu. Aku malas nak basuh kasut, kasut putih cepat kotor. Lecehlah. Satu lagi kalau hujung minggu warden asrama tak boleh tengok aku senang langsung. Ade je program. Gotong-royong lah,spot check loker, bilik lah. Kalau kotor kena denda pulak. Yang tu memang penat dan buat sakit badan aje.

Dah la masakan kat asrama ni.. eeeei, sorry to say lah ‘sucks’. Nasib baiklah karipap dia sedap. Aku tak miss langsung karipap dia. Memang sedap wey. Tapi nak turun dewan makan pun dah satu kerja. Malas lagi.

 Sebijik karipap mane cukup, paling kurang nak kena taram 3 bijik. Baru kenyang. Kak dewan makan ni pun satu, kedekut ya amat. Bagilah lebih sikit.Alahh, gaji awak tak kurangnyer kalau budak lain tak cukup makanan. Kann?

Tapi macam mane nak selesaikan semua nie? Macam mana nak selesaikan kemalasan kat asrama ni?
Haaa.. aku tau. Aku rase korang pun tahu kann.I mean budak-budak yang pernah duduk asrama mesti tahu kan?

Sidik masuk dalam bilik aku. Dia baru tingkatan 2. Badannye kecik-kecik, tak tinggi sangat. Dia baru lepas habis basuh baju. Aku pulak baru bangun dari tidur.

Aku ternampak baju-baju aku yang bertimbun dalam baldi di sebelah loker aku.Dah mula berbau.
“Sidik, mari sini kejap” aku panggil Sidik dengan nada yang mesra. Alahh, nak mintak tolong kena lah cakap baik-baik kan?
“ye bang, ada apa?” Sidik bertanya seolah-olah buat-buat tak paham.
“Haa, kaw Nampak baldi tuh?” nada suara aku mula berubah. Ditinggikan sedikit.
“Err, nak saya basuh ke?” Sidik buat tak paham lagi. Geram betul aku budak ni.
“Kau basuh baju-baju nie. Pakai sabun Daia, jangan sabun serbuk. Pastu ko guna Softlan tau. Then ko jemur dengan hanger. Asingkan baju putih dengan baju lain. Yang baju putih kaw rendam dengan Clorox dulu. Paham?  Aku memberi penerangan seolah-olah seorang pegawai.

Sidik mengangguk tanda setuju. Terserlah ketidakpuasan hati melalui riak mukanya.
“Kau kenapa? Ade masalah?” aku bertanya sambil aku bangun dari perbaringan aku. Menunjukkan badan aku yang sasa seolah nak bertumbuk.

“Tak , takde apa-apa bang , sorry” Sidik menikus menjawab. Dia senyum-senyum tawar.
Haiii, macam tu lah hari-hari. Kalau aku nak karipap lebih aku suruh Sidik, Qayum atau Ajis ambilkan untuk aku. Aku siap bagi Tupperware supaya diorang dapat penuhkan dengan karipap semata
.
Baju-baju dan kasut kini bukan lagi masalah bagi aku. Kalau aku dahaga nak air sejuk atau aku lapar mi segera, aku suruh Ajis atau siapa-siapa yang lalu kat koridor tu ambilkan air kat watercooler kat tingkat bawah. Kalau penat , badan-badan lenguh aku ada tukang urut. Senangkan hidup aku?

Mula-mula aku tak tahu ni semua. Iwan Jambu, kawan sebilik aku la yang beritahu.

“Jat, kau duk asrama ni tak boleh baik sangat dengan junior tau” Iwan membuka perbualan pada hari pertama aku di asrama.
“Kenapa Iwan? Kalau buli nanti kantoi, mampos aku”
“Takdelah, kau ni tak pernah duduk asrama sebelum ni kan?”
“U’uh”
“Nie aku nak bagitahu, buli tak pernah pupus tau. Buli yang tak teruk sangat mcam suruh-suruh junior buat kerja ni tak pe lagi, jangan sampai memukul atau ada yang tercedera. Sampai tahap tu ko bahaya kawan”
“Ooh, lagi satu aku banyak adik angkat kat sini, jangan ko buli diorang pulak”

Aku buat muka pelik. Adik aangkat? Euwww .. Aku cakap dalam hati jer la, kalau cakap depan-depan terasa pulak kawan aku neh. Motif nak beradik angkat  bagai? Nonsense betul.
Start pada hari tu lah aku macam dapat lesen besar. Hidup aku kat asrama jadi senang. Aku tak perlu risau pasal siapa nak basuh baju, siapa nak tegangkan cadar aku. Karipap? Haha no problem.

Tapi aku punya hubungan yang baik dengan budak-budak yang aku buli ni. Kadang-kadang aku belanja mereka ni makan takpun kalau aku ade duit lebih aku bagi la juga. Tapi bukan selalu!

“Iwan, ko agak-agak kat universiti nanti kite kena buli tak?” aku bertanya Iwan sewaktu hari terakhir kami di asrama.Baru habis SPM lah katakan (hooorrayy!)
“Isyy kau nih, kat universiti kan budak-budak cerdik, mana la ada buli-buli ni”

Aku sengaja bertanya Iwan. Aku teringat lagi malam semalam sempena hari terakhir kami di asrama Iwan, aku dan beberapa rakan seangkatan kami memanggil beberpa  junior. Iwan menyuruh mereka menari macam tiger show. Malam tu kami bergelak ketawa saja.
Seriau aku kalau benda yang sama kami buat berlaku di universiti. Harp-harap tidaklah begitu.
…………………..
Hari pertama aku kat univerisiti. Aku ditempatkan di kolej kediaman. Aku tinggal dengan budak-budak senior. Part 5,6 ade yang part 7. Aku mula risau.Macam-macam bermain di kepala aku. BULI??? Ahhh tidak.

“Nama awak siapa?” tegur sorang mamat nie, muke pelik aje. Macam perempuan, dengan liuk lentuk dia. Eeeiii geli sial.
“Err, Ijat” aku menjawab dengan teragak-agak. Cepat-cepat aku blah terus masuk bilik.
“Haah, freshie” sorang brader tibe-tibe bersuare. Aku jadi agak kaget.
“Kaw taw budak-budak baru kena persembahkan Tiger show……”

Belum sempat dia habis cakap aku cepat-cepat buka seluar dan…..

Kahkahakahkah!
“Woii, kaw buat betul-betul? Aku gurau jer pun”
Kahkahkahkah…wakakakakah!
Bilik itu riuh rendah dengan gelak ketawa.

TAMMAT.




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ratings and Recommendations

Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Jobdirumah