Skip to main content

Posts

Showing posts from 2010

Toleransi Melayu perlu ada batas

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi mengingatkan orang Melayu supaya sentiasa bertoleransi dengan kaum lain di negara ini tetapi jangan sampai menggadaikan maruah bangsa.




Katanya, sikap bertolak-ansur yang keterlaluan serta tidak yakin dengan pegangan kaum sendiri menyebabkan bangsa itu sentiasa dipermainkan oleh pihak-pihak yang berkepentingan.



Justeru katanya, masyarakat Melayu kini perlu bermuhasabah diri dan mencari sebab mengapa kebelakangan ini hak dan kepentingan Melayu sering dipertikaikan secara terbuka.



"Orang Melayu itu terlalu bertoleransi dan sering bertolak ansur sehingga akhirnya ditolak secara beransur-ansur," katanya.



Beliau yang juga Menteri Pertahanan berkata demikian ketika melancarkan buku Nasib Melayu di Bumi Melayu tulisan Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Umum dan Bahasa, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Dr. Mohd. Ridhuan Tee Abdullah di Perpustakaan Negara di sini hari ini.

Remaja Menare Gadeng Berleka-lekaan (buat diriku dan sesape je)

Zaman sekarang ni kadang2 keperluan tidak begitu lagi didahulukan, bukan ianya tidak diperlukan tetapi ia tidak begitu diberi keutamaan oleh  manusia kini. Paling banyak berlaku dewasa kini terhadap anak2 muda remaja terutamanya. Kadang2 mereka ini mengalahkan orang yang telah bekerja, keperluan mengatasi keutamaaan yang lebih aula . Apa yang tidak perlu menjadi kehendak utama dan sasaran mereka hatta mereka tak begitu memerlukannya pun. Sebagai contoh, pembelian laptop yang begitu mahal dengan teknologi terbaru serta spec yang tinggi walhal jika difikir secara logik, amnya seorang remaja yang kebanyakannya seorang pelajar hanya mungkin memerlukan latop yang bisa sahaja seperti RAM 1, Memory 512 kerana kalau hendak difikirkan apalah sangat dengan teknologi tinggi serbegitu rupa, cukuplah sekadar ada Word dan lain2 perisian untuk menyiapkan assignment dan tugasan kerja. Tidak perlulah begitu banyak function yang trendy kerana kadang2 hilang tujuan asal pembelian latop itu. Bukan itu sa…

hURMmm

Tinggal di Malaysia sungguh menyenangkan. Keamanan yang ada selain kehidupan harmoni berbagi bangsa seharusnya dimanfatkan sebaik mungkin olah seluruh rakyatnya.Namun harus di akui bukan semua manusia menyukai kepelbagaian. Malah ada yang suka berseorangan. Orang2 sebeginilah yang sering meniupkan api persengketaan dan perkauman. Mereka ini tidak selesa tinggal sebumbung dengan kaum2 lain. Harus diingat bahwa tujuan Allah menjadikan manusia berbagai2 kaum itu adalah supaya dapat berkenal sesama manusia.

Hidup Si perantau

Bosan juga klu asyik menghadap latop tapi tak tahu nk wat apa2 .. so lagi baik aku menulis ape2 yang aq rase nk dtulus .. heeh ..  so, since aq da stat jd si perantau ni banyak mende baru yang aq da blaja .Selain tu aq jgak dpt melihat pelbagi ragam kehidupan manusia.ade yg smbg, baik, mlot puake, pondan,pengkid,gay dan pompuan jalang,,Hurmm manusia ni mmg betol2 plbagai ragam.Kdg2 tu nk tergelak pon ade bile aq melihat gelagat serta kelakuan mereka ini.kadangkala aq terfikir , aq juga  bukanlah baik sangat, dan aq juga terpikir, adakah pemikiran sosialis+zuhud+konservativ aq semakin menghakis daripada pegangan minda aku ? Aku jgak berharap agar impak kejutan budaya tidaklah terlalu tinggi.Biasalh, normalnye org kampung yang bertandang ke bandar akan mudah terkena kejutan budaya ni ..

Rehat ...

haaahhhh ... ni time rehat, so lepak la kt tepi tangga jap, isap rokok .. hehehe ...

salam ...

Dah lama rasanya tak update  blog ini, yalah sedang sekarang ini walaupun suti semster tapi tetap sibuk bekerja.Apa pun banyak  pengalaman yg dpt di kutip sewaktu hidupo ditempat orang.Selain itu pengalamn baru yang didapati ini mengajarku agar lebih matang dalam menghadapi kehidupan.Bukanlah senang untuk menghadapi bahtera kehidupan jika tidak punya pengalamn dan pedoman, adapun aku ini suka memerhati, menganalisis akan gelagat serta ragam kehidupan manusia.Maka dari situ aku akn menilai kembali diri aku sama ada aku sudah mempunyai peningkatan dalam hidup.Sabda Rasulullah S.A.W. "jadikanlah hari ini lebih baik dari semalam dan hari esok lebih baik dari hari ini" Maka disini jelas bahwa Islam mementingkan peningkatan kualiti dalam kehidupan, oleh itu sebagai umat Islam kita seharusnya mencari inisiatif untuk memajukan diri,agama,keluarga dan negara.Setiap masalah itu seharusnya dijadikan peluang untuk memajukan diri.Seorang manusia yang hebat tidak akn lari dari masalah seb…

Tak ubah-ubah

Seharusnya apabila aku mula menjejakkan kaki ke universiti atau menara gading ini aku  sudah bolaeh mengubah sedikit perangai aku ini .Adapun setiap manusia itu punya kelebihan dan kekurangan yang pastinya maka begitulah juga aku.Sikap negatif tidak dapat lari dari manusia hatta dia itu merupakan Perdana Menteri sekalipun.Hanya nabi sahaja yang sempurna.Manusia biasa seprti kita juga tak lari daripada melakukan kesalahan namun apa yang penting mereka tahu apa itu kesalahn mereka dan bersedia untuk memperbaikinya.Selain itu seseorang itu haruslah  berusaha untuk berubah dan memperbaiki kesilapannya .. Sekian...

Minggu depan penuh CABARAN..

Minggu depan adalah minggu test.Agak merisaukan aku, takut-takut tak cukup masa nak study.Tengok kawan-kawan macam relax je.Selain tu aku juga ade beberapa masalah lain, semalam dapat surat merah kolej.. Kena bayar yuran RM450 sblm 9 mac ni.. Haduiiiii.. sabar je la.. PTPTN pun tak masuk lagi.. Ya ALLAH Kau tabahkanlah hatiku ini dalam menghadapi dugaan-Mu.

Fakulti Pengurusan Maklumat dan Perpustakaan

Nilah kawan kawan aku.Harapnya kami mampu untu menggengam segulung ijazah nanti.

PRK UITM lesu dan longlai

entah le. hambar... tiada pro-a atau pro-m.. semuanya atas tiket individu. sungguh membosankan jika dibandingkan dengan universiti2 lain yang lebih terkehadapan dalam menterjemahkan makna sebenar demokrasi. walhal dahulu stu ketika itm adalah satu tempat yang amt subur denagn demokrasi.Kalau dulu uitm terkenal dengan demonstrasi  sehingga melahirkan tokoh politik seperti Mat Sabu, tapi sekaran nampaknya menjelang sahaja kempen pemilihan MPP,tiada perarakan,tiada rapat umum dan tiada pidato2 olah calon yang bertanding. Yang ada hanyalah poster2 yang bergantungan..