Skip to main content

Jerantut: bila boleh maju? PM orang Pahang dah!

Bismillahitaala.

Sewaktu menulis ni aku baru je habis membuat pembentangan thesis aku. Selepas habis aku duduk dan mendengar presentation oleh kumpulan seterusnya. Aku buat-buat tak layan sangat awalnya. Aku mula tertarik bila dia menyebutkan mengenai ADTEC Shah Alam.


Aku terus buka PC  dan taip ADTEC Jerantut untuk melayari laman sesawangnya. Malang masih belum ada barangkali. yang ada hanyalah page fb sahaja. Aku bukan apa. cerita tentang ADTEC ni adalah sesuatu yang besar di tempat kelahiran aku.Jerantut. Ianya institusi pengajian tinggu paling besar di Jerantut. Aku sedikit sebanyak bangga. Kalau sebelum ini Jerntut pernah masuk tv kerana rusuhan pelatih pusat serenti Jerantut Rusuhan Pusat Serenti Jerantut; 400 peserta serah diri. . Kes ni meninggalkan kesan mendalam dalam hidup aku. kerna ibu aku pernah hampir dicederakan. Kes berlaku dalam bas. Seorang lelaki naik bas duduk sebelah mak aku. Seketika tiba2 mencekik leher mak aku. Mengungut meminta duit. Sekelian orang poanik. Nasib baik ade polis buat roadblock. Polis naik. Pelahan2 dengan tangkas menangkap lelaki dari pusat serenti itu.


Ok berbalik cerita asal. Point aku sebenarnya ialah mengenai Jerantut. Aku seronok membaca blog wan zamzuri wan hasenan ni. Seronok bila dia beriamginasi tentang kemajuan Jerantut pada masa depan Ada banyak postnya yanng bagus terutama mendesak kerajaan untuk membina lebih banyak IPT di Jerantut.Membina jaringan jalan raya yang lebih baik serta kemajuan luar bandar terutama di Mukim Tembeling. Pointya banyak betul walaupun ada beberapa isu yang aku tak setuju bila membaca blognya. Biasalah wzwh ni kan orang kuat Umno. Tapi harus diakui banyak yang ditulisnya itu ada benar. Pembinaan ADTEC sebagi contoh adalah mampu untuk melonjakkan sosio-ekonomi rakyat Jerantut. Jerantut ni daerah paling besar di Pahang. Ada taman negara yang terkenal di peta dunia. Pelancong setiap hari mesti ada di bandar Jerantut. Sebagai bandar yang kecil, Jerantut bisa menjadi lebih maju jikalau parti pemerintah sekarang benar2 cakna akan Jerantut. DS Najib patut tahu negeri pahang negerinya, Pahang paling kuat Umno, Jerantut kubu Umno dan MCA  Pada PRU yang lepas orang Jerantet hampir2 memeilih DR Hamzah dari PAS, tapi Ku Lan masih kekal. Come onlah DS najib, ramai penyokong aok de Jerantet nih. Jangan la sibuk ambik hati orang luor aje. DS Najib patut menyenangkan dan membantu projek2 yang boleh bwak kemajuan di Jerantut seperti
  • Projek Pembesaran jalan Jalan Benta-Jerantut (tibe2 tertangguh lepas Praya)
  • Pembinanaan Jambatan di Tembeling
  • Pembinaan rumah kos rendah (harge rumoh de Jerantet mengalahkan KL doh, main juta2 skrang)
  • Penambahbaikan jaringan jalanraya seperti flyover ,jejantas dan pembaikan jalan yang rosak (jalan jerantut-benta adelah paling lama sejak zaman British lagi)
 Itu hanya lah beberapa isu utama di Jerantut. Kalau nak tulis isu lain. Isu tanah, isu penyelewengan atau isu gila kuase kat Jerantut ni try lah search google. Memang agak banyak blog jerantet skrang yang bincang pasal isu dan gosip de Jerantet. Aku ni malas nak bawak cerita yang tak menguntungkan. Biarlah kita naikkan isu yang boleh bawak kemajuan untuk Jerantet neh.

Kewujudan ADTEC dan Kolej Komuniti Jerantut memanglah mampu menambahkan kemajuan Jerantut namun kita rakyat Jerantut mau lebih. Kita mau universiti, kite mau banyak orang yang akan mendapat kesenangan dan kite mau amjoriti orang Jerantut (baca Melayu) senang. Tanyalah sape2 kt jerantut . bandar jerantet tu hok sape? Orang secare beguro akan cakap LIM AH CHAP hok punye dan kuncunya Datuk Jalil. Ehh termelalut pulok.


Kalu setakat pASAR tANI MODEN jERANTUT  untuk memancing undi orang jerantet banyok hek lagi aok kene buat kalau nok mnamboh majoriti MP hok btanding nanti. Cuberlah cari mekanisma membantu orang2 miskin de Jerantut neh. Kalu de Jerantet tuh bvanyok hek dohh orang luor. Orang luor jerantet ajeh hok monopoli pernegaan de Jerantut Orang Kelantan,Cina dengan pendatang. Kalu aku duk de Terengganu dulu ak tau la orang luor susoh benor nok keje kat dalam perkhidmatan awam kerajaaan negeri. Tapi dengornye undang2 Pahang ni longgar. Orang luor mudoh nak masuk keje. Mudoh mohon tanah. Mudoh pong tanoh kerjaan. Ape ke halll??

Pikir mende aok ni Najik? taket kaloh dengan Pok ANUar ke? kahkah!


 Bercakap pasal kemajuan Jerantut. Patetnye  kome  de Jerantet ni boleh dapat lebih lagi kerana memenangkan awok BN. Jangan nanati awok nyesal de PRU nanti udoh ler. Bnayok lagi kas nok tulih ni. Nanti ade idea kas sambung lagi.

LIM Ah Chap. Figura penting Jerantut? jutawan Jerantet? makan sama Huan NA! HAHA








\




Bincang mende teh KuLan dgn Laulee? nok besara doh? huhuhuh..





Lagumane datuk jalil? manyak untonggg kaa?? bnayk tanah doh beli?? hihihi
 

Comments

  1. perghh biar betulll..mak ko ok ka..bhaya betul...huhuhu
    hurmmmm salam blogger pahang

    ReplyDelete
  2. hehe mak ak selamat je ..
    oow org Pahang ;)

    ReplyDelete
  3. hehe yup..org lipis..h
    bgus la sihat

    ReplyDelete
  4. hehe yeker .. family pun asl lipis jgk, area kg gua ;)

    ReplyDelete
  5. Admin tumpang sekejap yer...
    Mana -mana individu yang berminat melanjutkan pengajian di Kolej Komuniti Temerloh, Pahang dalam program 'Furniture Design' boleh hubungi sms/wassup di 0148004302 -mohd, Yuran semester yang murah dan dapat elaun(bukan pinjaman) lagi
    elaun : rm1200/sem
    yuran : rm200/sem
    https://www.facebook.com/PerabotKKtemerloh

    ReplyDelete

Post a Comment