Skip to main content

Zakir Naik :UiTM Shah Alam

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah semalam aku dan kawan2 sekelas dapat menghadiri program ceramah oleh penceramah perbandingan agama terkenal di dunia iaitu Dr Zakir Naik.

Kami sampai agak awal kira2 waktu Maghrib tapi Dewan TAC dah penuh memaksi kami hanya menonton dari luar.

Apapu syukur kerna dpat jua mnonton secara live. Dr zakir yang sering digelar sebagai Ahmad Deedat kedua ini memulakan talknya pd jam 930, sebelumnya ada ceramah oleh anaknya dulu.

Seperti biasa ceramahnya memang mantap dan meyakinkan. Manggali segala bukti dari kitab2 Hindu seperti Ayurveda, kemudian dari Torah serta Injil kemudian mengeluarkan bukti2 bahawa tuhan itu Satu dan tiada boleh digambarkan. Juga turut memberi bukti2 akan Nabi Muhammad S.A.W. di dalam kitab2 tersebut.

Sesi soaljawab yang paling menarik. Orang non Muslim diberi keutamaan untuk bertanya. Semua persoalan dijawab dengan baik. MasyaAllah, kita umat Islam harus bersyukur kerna dikurniakan dai'e sebegini hebat selepas Allahyarham Ahmad Deedat!




Kehadiran orang ramai sahaj mencecah belasan ribu. Mungkin dalam 12 ribu atau lebih. Paling menarik semua umat Islam dari segala bangsa ada. Ada dr Malaysia, Bangala, Arab,Pakistan,Afrika dan Eropah. Allahuakbar!

Comments

  1. Sdr I juga kat sana..kitab tu bukan ayurveda(cara kesihatan india) tapi rig veda. Soal jawab dgn non muslim tu berat sebelah sebab lepas je zakir jawab tak beri peluang penyoal untuk respons jika ada pandangan berlainan darinya. Cara jawab pun seolah nak tunjuk dialah yg arif dan cuba menidakkan penyoal kemudian nak cuba pula 'memerangkap' penyoal utk masuk islam? Memang dia ada intelek tapi caranya kurang berhemah misalnya dia tu cenderung menidakkan penyoal dan orang lain malah tokoh islam yg lain hanya sebab dia tak mengenali namanya serta tak berminat ambil tahu seolah dia seorang sajalah tokoh islam yg paling arif!:( kini ramai faham mengapa dia dilarang visa masuk negara seperti united kingdom sebab cara berdakwah itu 'mencabul hak asasi' non muslim esp hindu)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Jiran Gedik

Ajim berasa letih. Letih sangat. Hari ni kelas full. Pagi kelas Pendidikan Islam, tengah hari tadi kelas Bahasa Mandarin baru tadi pkul sembilan dia habis kelas Fundamental Science. Pehh memang penat.

Sebab tu la Ajim benci hari isnin,  monday sickness gitu. Tapi apekan daya. Hidup sebagai pelajar memang la gitu. Penat sekarang, senang kemudian hari.

Sampai-sampai blik je terus dilemparkan beg galasnya yang sedari tadi disandangnya sepanjang hari. Dengan kemeja, tali lehar dan stokin serta seluar slack yang masih tak bersalin dia terus menghempaskan badannya ke atas tilam.

Ahh nikmat sungguh, penat2 gini terus baring. "ehh kejap2, ak kena cek facebook aku ni , td apelah si Tina tu dok post status, mcam perli2 aku je" getus Ajimtibe2 seraya bangun mengidupkan suis laptopnya.

Pintu bilik dikunci rapat. Ahh panas pulokk. Tingkap dibuka luas2 biar angin menyerbu masuk.

Rumah Ajim rumah flat tingkat atas. Setentang rumahnya ada orang menyewa jugak. Student juniornye kat kampus j…

Jerantut : Adakah faktor migrasi mempengaruhi kadar populasi ?

Bismillahitaala.

Berbicara mengenai Jerantut, sebuah bandar yang berpenduduk seramai 88037 dengan seramai 4157 orang adalah warga asing (berdasarkan bancian Jabatan Perangkaan Malaysia, boleh rujuk http://www.statistics.gov.my/portal/download_Population/files/population/04Jadual_PBT_negeri/PBT_Pahang.pdf). Daripada jumlah keseluruhan penduduk hanya 9747 orang sahaja yang berbangsa Cina. Kalau kita ke bandar Jerantut sebahagian besar perniagaan, bangunan dan perumahan adalah milik kaum Cina. Taburan Penduduk kaum Cina yang ramai dapat dilihat di Sg Jan, Sg Lekuk, taman2 perumahan sekitar Jerantut dan sekitar Pekan Damak.


Berbanding bandar lain seperti Kuantan (427515 ), Temerloh (158724), Pekan (103839), Maran (111056),  Rompin (109599), Raub (91731) dan Bentong (114397) Jerantut boleh dikira berpenduduk sedikit.  Kalau Kuantan sebagai ibu negeri tidak heranlah ramai orang di situ. Dengan status ibu negeri semua pejabat pentadbiran bertumpu disitu. Dengan ada lagi pelabuhan serta berp…

Seputar On Hiatus, Penulisan dan Menghantar Manuskrip.

Memang sudah lama saya tidak menulis di blog ini. Hampir dua tahun ianya tidak terusik langsung. Lagipun saya yakin blog ini tidaklah mempunyai pengikut pembacanya yang tetap. Kehilangan saya ini tentunya tidak dirindui orang. Ini bukanlah bermaksud saya tidak menulis terus, membenci dunia penulisan sehingga saya tidak lagi mengetik papan kekunci komputer. Tidak. Malahan saya telah memekar kemahiran saya dalam penulisan fiksyen. Mengapa fiksyen? Kerana realiti itu semakin menjemukan, merenyahkan dan memeningkan kita manusia ini. Jadi apalah salahnya memilih fiksyen untuk melarikan diri seketika daripada realiti yang menakutkan itu, bukan? Ada banyak yang hendak saya celotehkan disini. Tempoh hampir dua tahun tanpa kemaskini tentunya membuatkan saya mahu bercerita perihal yang banyak. Antaranya:
1.Penulisan Sebenarnya minat menulis saya bercambah sejak sekolah rendah lagi. Semasa saya di sekolah menengah saya banyak tulis sajak. Sekarang entah kemana perginya koleksi sajak-sajak itu. P…