Skip to main content

Zakir Naik :UiTM Shah Alam

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah semalam aku dan kawan2 sekelas dapat menghadiri program ceramah oleh penceramah perbandingan agama terkenal di dunia iaitu Dr Zakir Naik.

Kami sampai agak awal kira2 waktu Maghrib tapi Dewan TAC dah penuh memaksi kami hanya menonton dari luar.

Apapu syukur kerna dpat jua mnonton secara live. Dr zakir yang sering digelar sebagai Ahmad Deedat kedua ini memulakan talknya pd jam 930, sebelumnya ada ceramah oleh anaknya dulu.

Seperti biasa ceramahnya memang mantap dan meyakinkan. Manggali segala bukti dari kitab2 Hindu seperti Ayurveda, kemudian dari Torah serta Injil kemudian mengeluarkan bukti2 bahawa tuhan itu Satu dan tiada boleh digambarkan. Juga turut memberi bukti2 akan Nabi Muhammad S.A.W. di dalam kitab2 tersebut.

Sesi soaljawab yang paling menarik. Orang non Muslim diberi keutamaan untuk bertanya. Semua persoalan dijawab dengan baik. MasyaAllah, kita umat Islam harus bersyukur kerna dikurniakan dai'e sebegini hebat selepas Allahyarham Ahmad Deedat!




Kehadiran orang ramai sahaj mencecah belasan ribu. Mungkin dalam 12 ribu atau lebih. Paling menarik semua umat Islam dari segala bangsa ada. Ada dr Malaysia, Bangala, Arab,Pakistan,Afrika dan Eropah. Allahuakbar!

Comments

  1. Sdr I juga kat sana..kitab tu bukan ayurveda(cara kesihatan india) tapi rig veda. Soal jawab dgn non muslim tu berat sebelah sebab lepas je zakir jawab tak beri peluang penyoal untuk respons jika ada pandangan berlainan darinya. Cara jawab pun seolah nak tunjuk dialah yg arif dan cuba menidakkan penyoal kemudian nak cuba pula 'memerangkap' penyoal utk masuk islam? Memang dia ada intelek tapi caranya kurang berhemah misalnya dia tu cenderung menidakkan penyoal dan orang lain malah tokoh islam yg lain hanya sebab dia tak mengenali namanya serta tak berminat ambil tahu seolah dia seorang sajalah tokoh islam yg paling arif!:( kini ramai faham mengapa dia dilarang visa masuk negara seperti united kingdom sebab cara berdakwah itu 'mencabul hak asasi' non muslim esp hindu)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Jiran Gedik

Ajim berasa letih. Letih sangat. Hari ni kelas full. Pagi kelas Pendidikan Islam, tengah hari tadi kelas Bahasa Mandarin baru tadi pkul sembilan dia habis kelas Fundamental Science. Pehh memang penat.

Sebab tu la Ajim benci hari isnin,  monday sickness gitu. Tapi apekan daya. Hidup sebagai pelajar memang la gitu. Penat sekarang, senang kemudian hari.

Sampai-sampai blik je terus dilemparkan beg galasnya yang sedari tadi disandangnya sepanjang hari. Dengan kemeja, tali lehar dan stokin serta seluar slack yang masih tak bersalin dia terus menghempaskan badannya ke atas tilam.

Ahh nikmat sungguh, penat2 gini terus baring. "ehh kejap2, ak kena cek facebook aku ni , td apelah si Tina tu dok post status, mcam perli2 aku je" getus Ajimtibe2 seraya bangun mengidupkan suis laptopnya.

Pintu bilik dikunci rapat. Ahh panas pulokk. Tingkap dibuka luas2 biar angin menyerbu masuk.

Rumah Ajim rumah flat tingkat atas. Setentang rumahnya ada orang menyewa jugak. Student juniornye kat kampus j…

Jerantut : Adakah faktor migrasi mempengaruhi kadar populasi ?

Bismillahitaala.

Berbicara mengenai Jerantut, sebuah bandar yang berpenduduk seramai 88037 dengan seramai 4157 orang adalah warga asing (berdasarkan bancian Jabatan Perangkaan Malaysia, boleh rujuk http://www.statistics.gov.my/portal/download_Population/files/population/04Jadual_PBT_negeri/PBT_Pahang.pdf). Daripada jumlah keseluruhan penduduk hanya 9747 orang sahaja yang berbangsa Cina. Kalau kita ke bandar Jerantut sebahagian besar perniagaan, bangunan dan perumahan adalah milik kaum Cina. Taburan Penduduk kaum Cina yang ramai dapat dilihat di Sg Jan, Sg Lekuk, taman2 perumahan sekitar Jerantut dan sekitar Pekan Damak.


Berbanding bandar lain seperti Kuantan (427515 ), Temerloh (158724), Pekan (103839), Maran (111056),  Rompin (109599), Raub (91731) dan Bentong (114397) Jerantut boleh dikira berpenduduk sedikit.  Kalau Kuantan sebagai ibu negeri tidak heranlah ramai orang di situ. Dengan status ibu negeri semua pejabat pentadbiran bertumpu disitu. Dengan ada lagi pelabuhan serta berp…

Surat khabar;kerelevenan pada masa kini.

Membaca surat khabar di pagi hari merupakan salah satu kegemaran aku. Sambil menghisap rokok dan menghirup secawan teh, memang terasa enak sekali. Hendak pula kalau di waktu pagi hujung minggu. Terasa kelainannya daripada duduk saja di rumah bermalas-malasan di atas katil.

Surat  khabar aku kira masih lagi memain peranan tersendiri pada zaman sekarang. Media alternatif seperti blog, youtube dsb.. masih belum dapat menggantikan peranan surat khabar. Kata lah apa saja,  internet sebagai medium baru berita atau berita maya sebagai pengganti bahan bercetak namun tak dapat di nafikan surat khabar masih punya value tersendiri.

Menurut beberapa lecturer aku, antaranya Dr Wan Abd Kadir; peranan surat khabar tetap penting. Keseronokan membaca dan membelek bahan bercetak tak mungkin dapat dibandingkan dengan sekadar membrowse di ipad atau latop.

Apapun lain orang lain citarasnya. Berdasarkan pemerhatian aku anak remaja sekarang kurang membaca bahan bercetak. Mereka lebih suke membacanya dengan…