Skip to main content

Pemimpin Mahasiswa tapi pengotor..


\



Baru2 ni aku tengok banyak pulak kewujudan persatuan mahasiswa pro kerajaan ditubuhkan. Sejak isu Adam Adli nama Smm , Kami dan Gamis melonjak naik. Aku walaupun tak menganggotai persatuan yang ada bau2 politik ni tapi aku mengikuti dengan dekat perkembangan politik negara dan kampus. 

Sementelah isu mahasiswa agak panas bebaru ni macam kes Khalid Ismath, budak u aku kat induk kna tahan polis aku perasan jugak banyak persatuan pro kerajaan ni tiba2 tumbuh mcam ceendawan. Naik geli aku. Sejak bila pulak mereka2 ni jugak berani nak suruh Timbalan Menteri Pengajian Tinggi letak jawatan.. Wah berani betul.

Ak malas nak berdegar2 la pasal nak kritik orang lain, macam ada budak kampus aku ni, dia aktif benor dengan aktiviti kepimpinan uitm. Dah slalu jadi fasi program, JPK , MPP dan memacam lagi ditubuh pulok persatuan lain untuk bekas2 pemimpin (mcm Mubarak). Aku tak kesah kau nak jadi ape, nak tambah koleksi jawatan ko tuh, tapi yang bikin panas hatii ni ko kat Fb berdengkar2 kritik bdk2 pro pembangkang tapi dalam masa yang sama peribadi ko tuh rendah.

Aku masih ingat lagi  sem lepas ko dduk depan umah kitorang, mcam la taktahu  rumah ko tuh punyalah bersepah, sampah 2,3 bungkus plastik tu ko  longgok kat depan aje, nsib bek bro umah kitorg sound ko bru nk buang. Buat malu weii!! ko tuh kononnya pemimpin persatuan hapee tah, berdebat2  kritik orang tak sebulu ngn ko, msuk tv segala tp hakikatnya ko tuh pengotor. Bukan aku nak cela peribadi orang tapi kalau pengurusan kebersihan sendiri pon ko takleh jage inikan pulak nak memimpin. Puiiihhh! laa makan air lior aku la.

 sATU LAGI KAWAN KO TU, PEMIMPIN JUGAK KONONNNYER, ORANG KUAT bn, DOK SIBUK NAK MENGKRITIK ORANG TAPI TAKPENAH NAK SEDAR DIRI OII!! Sakit mata kekadang tu tengok kemana saja berkepitlah memanjang ngan awek kotuh sampai ramai orang meluat . Mentang2 lah bekas 'pemimpin'; kannn. Lagi bagus jadi macam Khalid Ismath tu la weii dia kahwin jugak.

Budak2 yang kononnyer pemimpin ni sebenarnya kurang rasa kesusahan perjuangan. Mereka ni lebih banyak pakai air liur je dari action. Ak ingat time prk kampus macam2 janji tapi alih2 janji 2thun lpas smpi la ni tak tertunai punn. Pirahhh..

Sangkak sangat kot dengan jawatan depa nih! geli weyy tolonglahh..

Comments

Popular posts from this blog

Jiran Gedik

Ajim berasa letih. Letih sangat. Hari ni kelas full. Pagi kelas Pendidikan Islam, tengah hari tadi kelas Bahasa Mandarin baru tadi pkul sembilan dia habis kelas Fundamental Science. Pehh memang penat.

Sebab tu la Ajim benci hari isnin,  monday sickness gitu. Tapi apekan daya. Hidup sebagai pelajar memang la gitu. Penat sekarang, senang kemudian hari.

Sampai-sampai blik je terus dilemparkan beg galasnya yang sedari tadi disandangnya sepanjang hari. Dengan kemeja, tali lehar dan stokin serta seluar slack yang masih tak bersalin dia terus menghempaskan badannya ke atas tilam.

Ahh nikmat sungguh, penat2 gini terus baring. "ehh kejap2, ak kena cek facebook aku ni , td apelah si Tina tu dok post status, mcam perli2 aku je" getus Ajimtibe2 seraya bangun mengidupkan suis laptopnya.

Pintu bilik dikunci rapat. Ahh panas pulokk. Tingkap dibuka luas2 biar angin menyerbu masuk.

Rumah Ajim rumah flat tingkat atas. Setentang rumahnya ada orang menyewa jugak. Student juniornye kat kampus j…

Jerantut : Adakah faktor migrasi mempengaruhi kadar populasi ?

Bismillahitaala.

Berbicara mengenai Jerantut, sebuah bandar yang berpenduduk seramai 88037 dengan seramai 4157 orang adalah warga asing (berdasarkan bancian Jabatan Perangkaan Malaysia, boleh rujuk http://www.statistics.gov.my/portal/download_Population/files/population/04Jadual_PBT_negeri/PBT_Pahang.pdf). Daripada jumlah keseluruhan penduduk hanya 9747 orang sahaja yang berbangsa Cina. Kalau kita ke bandar Jerantut sebahagian besar perniagaan, bangunan dan perumahan adalah milik kaum Cina. Taburan Penduduk kaum Cina yang ramai dapat dilihat di Sg Jan, Sg Lekuk, taman2 perumahan sekitar Jerantut dan sekitar Pekan Damak.


Berbanding bandar lain seperti Kuantan (427515 ), Temerloh (158724), Pekan (103839), Maran (111056),  Rompin (109599), Raub (91731) dan Bentong (114397) Jerantut boleh dikira berpenduduk sedikit.  Kalau Kuantan sebagai ibu negeri tidak heranlah ramai orang di situ. Dengan status ibu negeri semua pejabat pentadbiran bertumpu disitu. Dengan ada lagi pelabuhan serta berp…

Seputar On Hiatus, Penulisan dan Menghantar Manuskrip.

Memang sudah lama saya tidak menulis di blog ini. Hampir dua tahun ianya tidak terusik langsung. Lagipun saya yakin blog ini tidaklah mempunyai pengikut pembacanya yang tetap. Kehilangan saya ini tentunya tidak dirindui orang. Ini bukanlah bermaksud saya tidak menulis terus, membenci dunia penulisan sehingga saya tidak lagi mengetik papan kekunci komputer. Tidak. Malahan saya telah memekar kemahiran saya dalam penulisan fiksyen. Mengapa fiksyen? Kerana realiti itu semakin menjemukan, merenyahkan dan memeningkan kita manusia ini. Jadi apalah salahnya memilih fiksyen untuk melarikan diri seketika daripada realiti yang menakutkan itu, bukan? Ada banyak yang hendak saya celotehkan disini. Tempoh hampir dua tahun tanpa kemaskini tentunya membuatkan saya mahu bercerita perihal yang banyak. Antaranya:
1.Penulisan Sebenarnya minat menulis saya bercambah sejak sekolah rendah lagi. Semasa saya di sekolah menengah saya banyak tulis sajak. Sekarang entah kemana perginya koleksi sajak-sajak itu. P…