Skip to main content

Mencari jawapan dari Kaunselor UiTM


Minggu lepas aku saje jer bukak web Uitm, dlm dok usha2 tu tetube tergerak hati nak bukak e-kaunselor. So after plih kaunselor (pempuan n cun ofkos) aku mula bertanya soalan tentang kekurangan personaliti aku berkaitan komunikasi . Bru tadi aku cek email, dpt jwpn dr kaunselor tu. Jawapannye mcam ni:




Assalamualaikum wmw,

Pertama sekali, mohon maaf atas kelewatan membalas. Saya baru pulang dari
Induksi (16 Sept-29 Sept) dan di sana ada masalah dengan internet
connection.

Abdullah hussain, suka untuk saya ingatkan bahawa e-kaunseling ini agak
terbatas & jawapan saya juga terbatas. Tapi insyaallah, saya akan cuba
jawab sebaiknya. Suka juga untuk saya maklumkan bahawa kaunselor bukan
penyelesai masalah seseorang,tetapi hanyalah seseorang yang membantu
menunjukkan jalan dan memberi maklumat pada anda. Segala keputusan dan
pilihan jalan penyelesaian yang tepat adalah ditangan anda.

Abdullah,setiap orang daripada kita ini berbeza. Dari segi personalitinya,
pemikiran, gaya hidup dan perbuatan. Daripada apa yang ditulis saya
simpulkan bahawa anda perlukan panduan/tips untuk beerkomunikasi dengan
pelajar perempuan. Betulkan saya jika saya salah.

Salah satu tips yang paling mudah adalah mulakan dengan senyuman. Senyuman
adalah salah satu bentuk non verbal communication yang positif & efektif.
Biasakan memberi senyuman kepada para rakan perempuan anda.Dan biasanya
bila anda senyum pada orang lain, orang tersebut akan senyum kembali pada
anda. Dan insyaallah, bila anda tersenyum pada mereka & mereka menjawab
dengan senyuman, maka anda telah pun diterima sebagai ‘in group’ mereka.

Antara sebab mengapa kita sukar berkomunikasi dan malu dengan orang lain
adalah kerana kita tidak biasa, tidak selesa ataupun tidak ada perasaan ‘in
group’.Jadi anda perlu selesakan diri anda dan cipta perasaan ‘in group’
dengan mereka dahulu.

Bila anda dah selesa, Insyaallah anda akan boleh berkomunikasi dengan
mereka. Take ur time & no need to rush.

Abdullah, tips yang saya berikan ini hanyalah satu tips yang umum dan
mungkin ianya tidak sesuai dengan situasi anda. Jika anda rasa anda perlu
berbicara lebih lanjut dengan saya tentang perkara ini, just let me know.
Dan sekiranya anda rasa tidak selesa untuk berbicara dengan saya , anda
boleh pilih untuk berjumpa dengan para kaunselor lelaki yang anda rasa
lebih selesa.

Saya berharap agar tips yang saya berikan ini dapat membantu anda. All the
best & Moga dipermudahkan segala urusan.

Comments