Skip to main content

Tak semua Sempurna

Alhamdulillah, tengahhari tadi dapat menunaikan solat Jumaat di masjid(surau sbnrnya) di kawasan tmpat tinngal aku di Jalan Bngsar. Sewaktu aku melabuhkan punggung setelah menunaikan solat sunat khutbah pun baru bermula. Tok khatib mmberitahu bahawa tajuk kutbah hari ni ialah Kepentingan Mengekalkan Keamanan negara. Dalam hati aku, 'ni mesti ada sentuh sikit2 bab perhimpunan Bersih tak yg akan diadakan 9 Julai ni'.Ternyata sangkaan aku tepat, malah isi kuthbah turut dengan jelas menyebut dan menyeru supaya jemaah jangan mengikuti perhimpunan tersebut. Yg nie aku takla kisah sangat sbab aku taw teks kutbah nie bwh mjlis agama islam kl yg kuarkan, sah2 la bias kt krajaan kan. Aku sepanjang solat Jumaat yg aku hadiri di Masjid2 Selangor rasenye takde pon kutbah yg mengecam kerajaan pusat secara jelas atu terangn, pada pandangn aku, khatib2 di selangor  mmg pandi berkutbah n mampu menarik ramai jemaah untuk ke masjid. Bagi aku, walaupun ta berape setuju dengan perhimpunan tu, namun mau tak mau kite kena akui itu hak mereka jugak nak berhimpun. Ok takpe, ohh aku baru teringat dulu orang2 umno sibuk mengkritik teks kutbah masjid kat selangor yang menceritakan pasal kesan2 buruk fitnah. Dorang siap kata kutbah tu dengan jelas bertujaun tuk mmbela Anwar, padahl mufti menafikan perkara tersebut. Ape hal tah lepas tu dorng kritik mufti plak kununnya menyebelhi Anwar. Padahal setau aku Dato Tamyes ni orangnya neutral. Kiranya kalu diorang yg buat takpe, jangn pembangkang, mesti ade jer salah mereka. Pelik lah aku macam nie. Aku org biase, tak sokong mane2, neutral . Tapi jangn ingt rakyat bias macam aku ni tak pandai menilai. Sekian ..

Comments

  1. epok-epok kentangJuly 2, 2011 at 6:00 AM

    satu bersih satuuuu bersih satuuuu bersihhhhh...hahahahahahha

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Jiran Gedik

Ajim berasa letih. Letih sangat. Hari ni kelas full. Pagi kelas Pendidikan Islam, tengah hari tadi kelas Bahasa Mandarin baru tadi pkul sembilan dia habis kelas Fundamental Science. Pehh memang penat.

Sebab tu la Ajim benci hari isnin,  monday sickness gitu. Tapi apekan daya. Hidup sebagai pelajar memang la gitu. Penat sekarang, senang kemudian hari.

Sampai-sampai blik je terus dilemparkan beg galasnya yang sedari tadi disandangnya sepanjang hari. Dengan kemeja, tali lehar dan stokin serta seluar slack yang masih tak bersalin dia terus menghempaskan badannya ke atas tilam.

Ahh nikmat sungguh, penat2 gini terus baring. "ehh kejap2, ak kena cek facebook aku ni , td apelah si Tina tu dok post status, mcam perli2 aku je" getus Ajimtibe2 seraya bangun mengidupkan suis laptopnya.

Pintu bilik dikunci rapat. Ahh panas pulokk. Tingkap dibuka luas2 biar angin menyerbu masuk.

Rumah Ajim rumah flat tingkat atas. Setentang rumahnya ada orang menyewa jugak. Student juniornye kat kampus j…

Jerantut : Adakah faktor migrasi mempengaruhi kadar populasi ?

Bismillahitaala.

Berbicara mengenai Jerantut, sebuah bandar yang berpenduduk seramai 88037 dengan seramai 4157 orang adalah warga asing (berdasarkan bancian Jabatan Perangkaan Malaysia, boleh rujuk http://www.statistics.gov.my/portal/download_Population/files/population/04Jadual_PBT_negeri/PBT_Pahang.pdf). Daripada jumlah keseluruhan penduduk hanya 9747 orang sahaja yang berbangsa Cina. Kalau kita ke bandar Jerantut sebahagian besar perniagaan, bangunan dan perumahan adalah milik kaum Cina. Taburan Penduduk kaum Cina yang ramai dapat dilihat di Sg Jan, Sg Lekuk, taman2 perumahan sekitar Jerantut dan sekitar Pekan Damak.


Berbanding bandar lain seperti Kuantan (427515 ), Temerloh (158724), Pekan (103839), Maran (111056),  Rompin (109599), Raub (91731) dan Bentong (114397) Jerantut boleh dikira berpenduduk sedikit.  Kalau Kuantan sebagai ibu negeri tidak heranlah ramai orang di situ. Dengan status ibu negeri semua pejabat pentadbiran bertumpu disitu. Dengan ada lagi pelabuhan serta berp…

Surat khabar;kerelevenan pada masa kini.

Membaca surat khabar di pagi hari merupakan salah satu kegemaran aku. Sambil menghisap rokok dan menghirup secawan teh, memang terasa enak sekali. Hendak pula kalau di waktu pagi hujung minggu. Terasa kelainannya daripada duduk saja di rumah bermalas-malasan di atas katil.

Surat  khabar aku kira masih lagi memain peranan tersendiri pada zaman sekarang. Media alternatif seperti blog, youtube dsb.. masih belum dapat menggantikan peranan surat khabar. Kata lah apa saja,  internet sebagai medium baru berita atau berita maya sebagai pengganti bahan bercetak namun tak dapat di nafikan surat khabar masih punya value tersendiri.

Menurut beberapa lecturer aku, antaranya Dr Wan Abd Kadir; peranan surat khabar tetap penting. Keseronokan membaca dan membelek bahan bercetak tak mungkin dapat dibandingkan dengan sekadar membrowse di ipad atau latop.

Apapun lain orang lain citarasnya. Berdasarkan pemerhatian aku anak remaja sekarang kurang membaca bahan bercetak. Mereka lebih suke membacanya dengan…