Skip to main content

Keperluan Untuk Reformasi .. ubah sekarang!

Ooops, tajuk entri aku berbaur politik sangat, ala2 anti-established+pembangkang gituh .. Haha, takpelah, aku tulis psl politik pon sekadar nak menzahirkan pandangan aku sebagai rakyat bersuara yg berhak untuk menyatakan pandangan politik atau buah fikiran demi kebaikan negara juga. Akhir-akhir nie memang kecoh dengan kisah perhimpunan Bersih. Mcan2 cerita dan polemik yang kita dengar. Ok walaupun aku tulis tajuk entry nie 'ubahlah sekarang' bukan bermakna seratus pratus aku menyokong apa yg diperkatakan pembangkang, tp ape yg aku maksudkan didini jugak ialah keperluan untuk kerajaan agar menjalankan reformasi atau perubahan yang menyeluruh terhadp semua bidang samada politik, sosial,ekonomi dan sebagainya.
Ok untuk menggambarkan betapa semua pihak (kerajaan atau pembangkang) mengenai perlunya perubahan aku akan bawakkan satu cerita .. Ceritanya begini (berdasarkan  kisah benar) ...
' aku ada seorang kawan yang senior, umor da dlm 30 an, aku knal dia d kampus dan sejak tu aku jd kwn rapat dia. Die tentulah seorang yang matang dan berfikiran terbuka.Kami ada banyak persamaan terutama citaras fesyen dan kesedaran untuk berubah . Cuma yang membezakan kami ialah pandangan politik. Ya , dia bukanlah penyokong Umno namun die sering berkata 'kita nie walau apapun terjadi orang melayu tetap kena berpegang dengan Umno, klu ade salah sikit pon biasalah politik, pembangkang nie harus berfungsi sebagai pendesak je'.. Itulah kata2nya yg selalu aku ingat .. Tapiiii, sekarng dia berubah pandangan , why? ok, time cuti sem sekrg die keje kt sebuah pusat beli belah berjenama di The Gardens , KL. Nak dijadikan cerita die bertugas di departmaent customer service dan pada suatu hari , ade org Melayu, Islam .. membeli wine cooler . Ok ape yg pelik kan zaman sekrg? Org kaye biaselah tapi ape yg buatkan kwn aku ni terkejut ilah org tersebut adalah seorang setiusaha kerja Umno yg berpangkat Dato, siap bagi kad lg. Ok aku pun smpn gak kad tu, tapi tak perlulah aku nak dedahkan identiti org tersebut.
Start pd saat tu die kata kt aku ' takleh jadi nie, kite mmg kene bg peluang kt pembangkang nexxt PRU nnt'
Hahahah! ak tergelak la kann .. Hmm bagi aku elok la PM kite nie tggu ckup 5 tahun la bru wt PRU. pasal ape? pasal ak nak jgak tengok kerajaan membuat perubahn2 untuk memeajukan kaum Melayu. OK, walaupun aku bukan peminat Umno dan aku nie agak mengikuti perkembangan pembangkang namun aku nak sgt tengok transformarsi ekonomi untuk orang Melayu. Aku nie walaupon keja parttime, duk kat kwasan yang majoriti Melayu tapi keje kat Mid Valley yang mane kite taw populasi orang yang pegi shopink kat situ  bukanlah terdiri dr kaum Melayu. Aku sepaanjang kerja kt CK mid tu, terasa beb, bukan ape tgok kaum lain dtg masok shopink, selai bju seratos mcm seploh hingget ajer doe .. Aduuuhh, memg terasa beb, dengan barang2 kat stu mahalnyer. Aku bukanlah rasis tapi kate2 aku nie ade sasanye jgak. Sape yg taknak tengok kaum sendiri hidup senang kan?? Apapon aku berharap sangat suatu hari nanti Melayu kembali ke tampuk kegemilangannnya seperi di zaman Kesultanan Melaka dahulu. Tak kira la Umno-BN atau PR yang memerintah, perubahn itu perlu!!

Comments