Skip to main content

Carilah pEngalaMan

Sedar tak sedar semester ni dah pon habis. Semalam merupakan last paper aq, cataloging. Sebaik saja tama peperikasaan hatin aq berasa sungguh gembira dan bebas. Bebas kerana hilang bebabn buat seketika. Dan teruja untuk menghadapi cuti  semester selam 4 bulan. HAha... 4 bulan. Lama betul tempoh cuti tu .. Aq awal2 lagi mengambil tindakan bijak. Sehari sebelum final paper aq da pg mntak keje di Mid Valley dan aq telah dijanjikan jawatan sebagai fashion advisor di Calvein Klein. Well , cuti yg sebeini panjang sebenarnya haruslah dimanfaatkan sebaik mungkin oleh mahasiswa. Sewaktu beginilah mereka mencari pengalaman sebanyak mungkin  supaya apabila menenpuh alam pekerjaan nanti mereka mudah terbiasa. Hmm, aq masih ingt ade kwn aq bertnye 'cuti sem wat ape?' aq membalas 'kerja,cri duit' tapi dye membalas pula 'aq duk rumah jer, berbakti kt mak'. Aq fikir  kita remaja atau mahasiswa perlu mula berubah dan keluar mengembara ke dunia luar untuk mencari penglaman, dan memperkayakan minda serta cara kerja. Ketika aq ditanye maksedarae aq 'aok buat mende cuti sem ni'? aq ketika itu berkira2 mahu cuti di kampung je, aq pon jawab 'duk umah je' lalu makcik aq kate dengan nada yg agak seriusm'cuti jgn blik umah, cari la kerje'. Aq terkesan dengan katanya itu sebab sebelum ini pun makcik2 saq mmg jenis yg suka bekerja dan berdikari. Bagi aq kerja di pelbagi tempat or syarikat mg akan bnyk membantu kita pada mase hadapan. So, kerjalah eaaaa...

Comments

Popular posts from this blog

Jiran Gedik

Ajim berasa letih. Letih sangat. Hari ni kelas full. Pagi kelas Pendidikan Islam, tengah hari tadi kelas Bahasa Mandarin baru tadi pkul sembilan dia habis kelas Fundamental Science. Pehh memang penat.

Sebab tu la Ajim benci hari isnin,  monday sickness gitu. Tapi apekan daya. Hidup sebagai pelajar memang la gitu. Penat sekarang, senang kemudian hari.

Sampai-sampai blik je terus dilemparkan beg galasnya yang sedari tadi disandangnya sepanjang hari. Dengan kemeja, tali lehar dan stokin serta seluar slack yang masih tak bersalin dia terus menghempaskan badannya ke atas tilam.

Ahh nikmat sungguh, penat2 gini terus baring. "ehh kejap2, ak kena cek facebook aku ni , td apelah si Tina tu dok post status, mcam perli2 aku je" getus Ajimtibe2 seraya bangun mengidupkan suis laptopnya.

Pintu bilik dikunci rapat. Ahh panas pulokk. Tingkap dibuka luas2 biar angin menyerbu masuk.

Rumah Ajim rumah flat tingkat atas. Setentang rumahnya ada orang menyewa jugak. Student juniornye kat kampus j…

Jerantut : Adakah faktor migrasi mempengaruhi kadar populasi ?

Bismillahitaala.

Berbicara mengenai Jerantut, sebuah bandar yang berpenduduk seramai 88037 dengan seramai 4157 orang adalah warga asing (berdasarkan bancian Jabatan Perangkaan Malaysia, boleh rujuk http://www.statistics.gov.my/portal/download_Population/files/population/04Jadual_PBT_negeri/PBT_Pahang.pdf). Daripada jumlah keseluruhan penduduk hanya 9747 orang sahaja yang berbangsa Cina. Kalau kita ke bandar Jerantut sebahagian besar perniagaan, bangunan dan perumahan adalah milik kaum Cina. Taburan Penduduk kaum Cina yang ramai dapat dilihat di Sg Jan, Sg Lekuk, taman2 perumahan sekitar Jerantut dan sekitar Pekan Damak.


Berbanding bandar lain seperti Kuantan (427515 ), Temerloh (158724), Pekan (103839), Maran (111056),  Rompin (109599), Raub (91731) dan Bentong (114397) Jerantut boleh dikira berpenduduk sedikit.  Kalau Kuantan sebagai ibu negeri tidak heranlah ramai orang di situ. Dengan status ibu negeri semua pejabat pentadbiran bertumpu disitu. Dengan ada lagi pelabuhan serta berp…

Seputar On Hiatus, Penulisan dan Menghantar Manuskrip.

Memang sudah lama saya tidak menulis di blog ini. Hampir dua tahun ianya tidak terusik langsung. Lagipun saya yakin blog ini tidaklah mempunyai pengikut pembacanya yang tetap. Kehilangan saya ini tentunya tidak dirindui orang. Ini bukanlah bermaksud saya tidak menulis terus, membenci dunia penulisan sehingga saya tidak lagi mengetik papan kekunci komputer. Tidak. Malahan saya telah memekar kemahiran saya dalam penulisan fiksyen. Mengapa fiksyen? Kerana realiti itu semakin menjemukan, merenyahkan dan memeningkan kita manusia ini. Jadi apalah salahnya memilih fiksyen untuk melarikan diri seketika daripada realiti yang menakutkan itu, bukan? Ada banyak yang hendak saya celotehkan disini. Tempoh hampir dua tahun tanpa kemaskini tentunya membuatkan saya mahu bercerita perihal yang banyak. Antaranya:
1.Penulisan Sebenarnya minat menulis saya bercambah sejak sekolah rendah lagi. Semasa saya di sekolah menengah saya banyak tulis sajak. Sekarang entah kemana perginya koleksi sajak-sajak itu. P…